Voedingsbeleid volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines

Voetbalvereniging FC Lisse heeft een omgeving waar gezonder eten en drinken gemakkelijk en vanzelfsprekend is. We vinden het belangrijk dat het aanbod en de uitstraling in de kantine gezonder is, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leden en bezoekers.
Daarom werken we volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum. We maken hiermee de gezondere keuze de makkelijke keuze.

Onze kantine hanteert de volgende basisregels:

De kantine biedt in elke productgroep minstens één betere keuze aan
Binnen de verschillende aangeboden productgroepen (zoals dranken, brood, snacks, snoep, etc.) biedt de kantine minstens één betere keuze aan. Dit geldt voor het uitgestalde aanbod. Betere keuzes zijn gedefinieerd door het Voedingscentrum.

Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes
De kantine hanteert hierbij drie uitstralingspunten:
1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan alleen betere keuzes
2. In de koeling liggen de gezondere producten bovenaan.
3. Aanbod van eten en drinken bij de kassa bestaat uit gezondere producten

De kantine stimuleert water drinken
In onze kantine is water altijd beschikbaar bij het uitgestalde aanbod door gebruik te maken van waterkannen op de bar.

FC Lisse werkt structureel aan een Gezondere Sportkantine
Samen met onze leverancier Sligro brengen we ieder jaar het aanbod in de kantine in kaart met de Kantinescan van het Voedingscentrum. De uitkomst van deze scan wordt gerapporteerd aan het bestuur. Tevens is er binnen onze vereniging een projectteam samengesteld dat het proces begeleidt en ondersteunt.

Onze ambitie is een Bronzen Sportkantine
Binnen de richtlijnen Gezondere kantines zijn drie niveaus gedefinieerd: Brons, Zilver en Goud. Deze hebben in toenemende mate een gezonder aanbod en uitstraling. Onze ambitie is vooralsnog een Bronzen sportkantine. Een Bronzen sportkantine voldoet aan de basisregels van een Gezondere kantine zoals hierboven verwoord en maakt een betere keuze mogelijk. Stapsgewijs zal het aanbod van gezondere producten worden uitgebreid (groeimodel).