Keepster Melissa van der Wiel naar de top
| Nieuws |
Wat goed is komt snel. De 17-jarige Lisserse keepster van Ter Leede Melissa van der Wiel (zus van zondag 1-keeper Nick) zit in de selectie van Oranje onder de 19. Deze ploeg deed onlangs mee in Denemarken aan een kwalificatieronde voor het later dit jaar te houden EK in Italie. Via het gastland Denemarken, huidig Europees kampioen Frankrijk en Litouwen wist Jong Oranje zich te plaatsen voor de eindronde.
Melissa werd op negenjarige leeftijd gevormd bij FC Lisse door haar keeperstrainer Jan Splinter. 'Hij leerde mij de dropkick, waarmee je de bal veel harder en verder kunt trappen. Via Jan kwam ik al snel bij de selecties terecht voor de KNVB. Ik zat net koud op de voetbal toen ik al selectiewedstrijden voor het district West 2 mocht spelen bij FC Lisse."
Ontwikkeling'
Om zich verder te ontwikkelen maakte Melissa als 14-jarige de overstap van FC Lisse naar de M1 van Ter Leede. "Ik had daar af te rekenen met een 'boom van een meid.' Ter Leede is prestatiegericht. Ik werd eerste keepster bij de M1. Mijn concurrente was zo teleurgesteld, dat zij stopte met voetballen."
Melissa deed veel ervaring op tijdens een toernooi in Zweden voor Oranje onder de zestien. "Totdat toernooi verliep voor mij alles op rolletjes. In Zweden zat ik een week lang op de bank. Dat was balen. Ik dacht aanvankelijk, wat doe ik hier. Later begreep ik, dat het fout was zo te denken."
Melissa is een echte teamspeelster. "Ik ben van de snelle spelhervattingen. Ook trek ik mijn mond open. Het is de kunst dit op het juiste moment te doen."
Sinds vorig seizoen speelt Melissa bij de reserves van Ter Leede op eerste klasse-niveau. In de beker kreeg ze tegen ADO de kans zich te bewijzen in de hoofdmacht. "Ter Leede is de satelietclub van ADO, dat eredivisie speelt. Bij een 0-0 stand kregen we een pingel tegen. Ik pakte hem. Uiteindelijk wonnen we met 1-0. Zure gezichten bij ADO en feest bij ons."
Ter voorbereiding op Denemarken deed Oranje onder de 19 onlangs mee aan een toernooi in het Spaanse La Manga. 'Tot mijn eigen verbazing stond ik onder de lat tegen Italie en Schotland. Een bijzondere ervaring als speelster van Ter Leede 2 tussen bijna alleen maar meiden uit de eredivisie. In de tegen Italie gewonnen wedstrijd keepte ik prima. Schotland verliep wat minder. We verloren ongelukkig in de laatste minuut met 1-0."
Melissa zit in de vierde klas van de Havo van het Rijnlands Lyceum in Sassenheim. De school verleent alle medewerking, zolang haar cijfers maar goed blijven. Stiekem droomt Melissa, die voor het voetbal leeft, ervan uit te komen in de eredivisie. "Ik hoop binnen nu en twee jaar de stap te maken naar de eredivisie. Het doorgaan van de eredivisie voor vrouwen hangt echter aan een zijde draadje, aangezien veel clubs twijfelen."
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast: (07 april 2011)