Han de Haan is een voetbaldier

Nieuws

Han de Haan is een voetbaldierHaarlem – Het eerste zaterdagteam van FC Lisse haalde dit jaar een leider in huis, die gepokt en gemazeld is in het voetbal. De 67-jarige Haarlemmer Han de Haan vormt de ideale verbindingsman tussen trainer Misha Salden en de spelersgroep. ´Ik ben een voetbaldier. Ik leef van het voetbal.´

Als echte Haarlemmer stond De Haan als klein jongetje op de Grote Markt om het kampioenschap van Haarlem te vieren. Televisie was er begin jaren vijftig nog niet. De radio bood uitkomst. ´In 1953 zaten we gekluisterd voor de radio om naar het verslag te luisteren van de watersnoodrampwedstrijd tussen Nederland en Frankrijk. Met Bertus de Harder, Faas Wilkes, Kees Rijvers en Abe Lenstra hadden we een aantal fantatische voetballers in huis.´

Ruud Geels
De Haan was zelf geen groot voetballer, maar kwam wel in contact met diverse spelers uit het betaalde voetbal voetbal. ´Ruud Geels is al jaren een van mijn beste vrienden. Het was voor hem dramatisch dat hij van Happel niet mee mocht mei 1970 om met Feyenoord de Europa Cup 1-finale te spelen.´
In 1975 begon De Haan vlakbij de Cronjebuurt in Haarlem een zaak in zonweringen en vouwwanden. Tijd zelf te voetballen was er niet. De Haan werd elftalleider van zijn cluppie DIO. Zijn leiderskwaliteiten bleven niet onopgemerkt. In 1988 trok Telstar aan de bel. ´De toenmalig trainer van Telstar, Cees Glas, zei maar een ding:´Knoerten horen bij Telstar.´Met een uitstapje van twee jaar Haarlem bekleedde De Haan vijftien jaar lang de functie van leider bij Telstar.
De Haan heeft het hart altijd op de juiste plaats. Zo organiseerde hij ooit een benefietduel tussen EDO en FC Utrecht voor de verlamd geraakte EDO-doelman Boy Jochems. Dit bracht 60.000 euro op. De Haan is voor zijn inzet op allerlei gebieden op het sociale vlak geridderd.

FC Lisse
De Haan werd vorig seizoen benaderd door FC Lisse de rol van leider op te pakken. ´Mijn eerste vraag was of door mijn komst er niet iemand weggestuurd moest worden. Dat was niet het geval.´
De Haan ging zich snel thuis voelen op Ter Specke. ´Ik ben positief ingesteld en eerlijk. Mensen moeten wel aan mij wennen, omdat ik meteen joviaal overkom. Haarlemmers en Lissers klikken goed met elkaar. Ik vind het heerlijk met de supporters van FC Lisse een babbeltje te maken. Zij zijn het fundament van de club. FC Lisse is een prestatieclub. Verliezen zijn ze niet gewend. Ik ben er voor de jongens. Ik los conflicten op en organiseer activiteiten. Ik win verschrikkelijk graag. Bij nederlagen en teleurstellingen moet je ook weer snel de knop omdraaien. Als leider ben je het visitekaartje van de club. Je mag de club dan ook nooit in diskrediet brengen. FC Lisse is ook een sociale club. De koffie staat altijd bruin. Zeven dagen per week zijn er activiteiten. Ik vind het schitterend zaterdagmorgen op de club te komen en al dat jonge spul bezig te zien. Daar kan ik intens van genieten.´

Laatst aangepast: (15 jan 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media