Tom Zoontjes Thuis Bij FC Lisse

Nieuws

Tom ZoontjesNoordhollanders en Lissers hebben veel gemeen. Ze zijn nuchter en voelen zich snel thuis in een nieuwe omgeving. De 24-jarige Tom Zoontjes uit Castricum is nu al een bepalende speler voor FC Lisse. ´Buiten het veld vind ik snel mijn draai. Op het veld zijn we met het team nog onderweg. We hebben een goede overwinning nodig. Dat sterkt ons zelfvertrouwen.´
Tom groeide op tegenover het veld van Vitesse´22 uit Castricum. Bij deze club speelt nog steeds Robin Bakker. Robin speelde in Lisse in het seizoen 2004/2005 aanvankelijk de pannen van het dak. Hij imponeerde in de uitwedstrijden voor de beker en de competitie tegen DOVO. Mede door hem werd DOVO volledig onder de voet gelopen. De naam Zoontjes is een bekende binnen Vitesse´22-kringen. Twee oudere broers van Tom haalden het eerste elftal. Tom werd zelf als C-junior bij Vitesse´22, tijdens een regiowedstrijd van de KNVB, weggeplukt door AZ. `Ik ben van de lichting Ron Vlaar (nu Feyenoord) en Kees Luyckx (ook van Vitesse´22, nu AZ, de AZ-huurling van Excelsior dompelde zijn werkgever in rouw door in 2007 met een goal voor de Rotterdammers in de laatste competitiewedstrijd de Alkmaarders de landstitel te ontnemen. AZ-supporter Ron Mohlmann is er nog ziek van). ´Het ging toendertijd snel met mij. Ik zat nog geen half jaar in de A-junioren, toen ik reeds mee mocht trainen met het eerste team.´
Betaald Voetbal
Het seizoen 2004-2005 werd er een voor Tom bij AZ om nooit te vergeten. Hij maakte zijn debuut in het betaalde voetbal, uit  bij RKC, en zat onder meer op de bank tegen Sporting Lissabon, halve finale UEFA-Cup. ´In de returnwedstrijd in Alkmaar heb ik nog warm gelopen. Een geweldige wedstrijd waarin we in de laatste minuut de finale misliepen. Zelden voetballers zo´n verdriet zien hebben.´ Dat seizoen kwam Tom in de voorselectie van het Nederlands Team onder de 20, dat een WK afwerkte in eigen land. De selectie van Foppe de Haan met onder meer Maduro van Ajax en Afellay van PSV. Op het laatste moment viel Tom af voor de definitieve selectie.
Aangezien Tom niet op kon tegen de concurrentie van Kew Jaliens, Joris Mathijsen en Barry Opdam leende AZ hem uit aan Sparta. `Ik ging naar Sparta in samen spraak met AZ. Bij Sparta had ik meer kans op spelen. Ik heb bij Sparta zestien wedstrijden op eredivisie niveau gespeeld. Echter niet altijd gelukkig. Na de winterstop viel ik terecht buiten de basis.´
Hoewel Tom na dat seizoen terug kon naar AZ koos hij voor SC Telstar. `Ik was realistisch genoeg om te zien dat ik weinig speeltijd kreeg in het eerste. En spelen in twee op maandagavond sprak mij niet aan. Toen ik werd benaderd door Telstar-trainer Luc Nijholt, die ik nog kende als jeugdtrainer van AZ, was mijn keuze snel gemaakt.´
De periode van Tom bij Telstar (drie seizoenen) werd overschaduwd door vele blessures. ´Een peesontsteking onder mijn voet heeft mij 1,5 jaar aan de kant gehouden. Vorig seizoen had ik problemen met mijn knie en brak ik mijn hand.´
FC Lisse
Tom maakte vorig seizoen samen met zijn Telstar-voetbalvriend Michiel van Dam (nu Katwijk) kennis met FC Lisse in de thuiswedstrijd tegen Katwijk. Het duel, waarin Roel de Goede scoorde vanaf zijn eigen helft. `Ik werd tijdens FC Lisse – Katwijk aangesproken door Ap Opdam. Hij vroeg mij naar mijn toekomstplannen. Daar kon ik hem toen geen antwoord op geven. We besloten elkaar een maandje later weer te contacten. Zo geschiedde en ik ging een gesprek aan met de technische commissie van FC Lisse. Uiteindelijk kwamen wij er uit. Uiteraard speelde de komst van trainer Misha Salden ook een reden in mijn keuze.´
Tom is bij FC Lisse pijnvrij. Zoontjes is optimistisch. Hij ziet de huidige positie van zijn ploeg niet als kansloos. ´De doelstelling is en blijft het behalen van de topklasse.´
Tom beseft dat er meer is dan alleen voetbal. Hij heeft keurig zijn Havo afgemaakt in Alkmaar. Vervolgens heeft hij een HBO-opleiding sportmarketing gevolgd aan de Johan Cruijff University en volgde hij een universitaire opleiding Engels. Momenteel is Tom intercedent in de technische sector. Het liefst doet hij echter iets in de sport. Met 24 jaar is Tom nog jong. Wat niet is kan nog komen.

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media

By PLAVEB