amersfoort-supportersclub

Leon van der Zwet bij afscheid clubiconen

Nieuws

Leon van der Zwet

Leon van der Zwet is in training gegaan voor de afscheidswedstrijd van komende zaterdag van de FC Lisse-clubiconen Michael van der Laan, Kee-Hoei Tan en René van Wieringen. De 45-jarige Van der Zwet is de meest succesvolle FC Lisser ooit. Als speler werd hij in 1997 en 2001 met de geel-blauwen kampioen. In 2008 maakte Van der Zwet mede als lid van de technische commissie van de zaterdag zijn cluppie tot amateurkampioen van Nederland. De afscheidswedstrijd van Laantje, Kee-Hoei en René begint om half vijf.

Jarenlang werd vergeleken bij de buurmannen Rijnsburgse Boys, Quick Boys, Katwijk en Noordwijk FC Lisse de slapende reus genoemd. In de jaren negentig kwam deze volgens Van der Zwet langzaam tot leven. "Gericht werd er gewerkt naar een topteam. Ieder jaar kwamen er versterkingen bij rond de kern met René Ras, Ralph Polman, Stephan Spruyt en mijn persoon."

Ontlading

Het seizoen 1996/1997 moest er door FC Lisse geoogst worden onder trainer Ted Immers. FC Lisse achterhaalde het onverslaanbaar geachte Scheveningen van trainer Martin Jol. De twee sterkste ploegen van dat moment streden om de afdelingstitel voor 7.000 toeschouwers op het veld van Rijnsburgse Boys. "Vlak voor de wedstrijd zagen we al het enorme aantal FC Lisse-supporters, die een orkaan aan geluid produceerden. In de eerste helft kwamen wij met 2-0 achter, omdat te veel spelers uit de positie liepen. In de rust zijn we tegen elkaar te keer gegaan. Na de rust speelden wij als een ploeg, die de wil had om kampioen te worden. Jerrel Linger was die dag ongrijpbaar. Het behalen van dat kampioenschap gaf een enorme ontlading. Jaren van opbouwen en alles op zij zetten voor het voetbal hadden een bekroning gekregen."

FC Lisse hoorde sinds de titel van 1997 bij de grote clubs in het amateurvoetbal. In 2001 was het opnieuw raak op het veld van Noordwijk. Een jaar daarvoor was de FC op dezelfde locatie nog bijna gedegradeerd. "Ik was intussen bijna 33 jaar en bezig met het stichten van een gezin. Aanvankelijk zou ik stoppen. Echter na zo'n waardeloos jaar als 2000 besloot ik toch nog een seizoen door te gaan. Tradioneel kwamen wij in 2001 na de winterstop opzetten. Iedereen gunde mij de titel. De kampioenswedstrijd tegen Noordwijk maakte ik mee vanaf de zijlijn, omdat ik een week eerder mijn kruisbanden had afgescheurd. Kee-Hoei Tan was in de kampioenswedstrijd mijn vervanger."

In 2008 bekeek Leon de kampioensploeg pas echt vanaf de kant als lid van de technische commissie. "Ik weet nog dat ik een aantal keren bij FC Den Bosch ben wezen kijken om Glynor Plet te scouten. Ik zag al snel wat voor geweldige voetballer wij als FC Lisse binnen haalde. Wat een elftal hadden we toen. Het niveau dat FC Lisse haalde in de strijd om de zaterdagtitel is daar na door geen enkele andere ploeg meer vertoond."

Laatst aangepast (woensdag 30 mei 2012 20:26)

Zoeken
Fotoalbum 2012-2013
Volg FC Lisse op Twitter
Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298