Zestien vragen aan Bas Ent

Nieuws

Bas Ent (foto Marcel van den Bos)

JKF sprak met FC Lisse-aanvaller Bas Ent en legde hem de volgende zestien vragen voor.

1: Kun je omschrijven wat een echte Zaanstreker is kwa karakter?

"Het is moeilijk een echte Zaankanter te typeren, ondanks het feit dat ik hier mijn hele leven woonachtig ben. Ik denk dat het karakter van een Zaankanter ergens ligt tussen de bravoure van een Amsterdammer en de nuchterheid van iemand uit de kop van Noord-Holland."

2: Waar liggen je voetbalroots?

"Mijn voetbalroots liggen in de Zaanstreek. Vanaf het moment dat ik kon lopen had ik een bal bij me. Op mijn vijfde verjaardag hebben mijn ouders mij ingeschreven bij VVZ in Zaandam (vanaf 2010 Hercules Zaandam). Hier heb ik van de F tot eerstejaars D gespeeld, waarna ik ben gaan spelen bij KFC. De club waar ook Misha Salden gevoetbald en getraind heeft."

3: Kom je uit een voetbalfamilie?

"Voetbal is mij met de paplepel ingegoten, zoals dat zo mooi heet. Mijn vader heeft tot zijn 37ste gevoetbald in de Zaanstreek bij RCZ en VVZ. Bij VVZ ging ik elke zondag mee om eerst naar mijn vader te kijken en vervolgens naar het eerste elftal. De familie van mijn moeders kant is ook altijd voetbal-minded geweest. Zo hebben mijn opa en ooms ook altijd gevoetbald."

4: Droomde je als kind al van een loopbaan als profvoetballer?

"Ik denk dat negen van de tien voetballende jongetjes dezelfde droom hebben: profvoetballer worden. Ik was geen uitzondering. Toen de omschakeling kwam van E-tjes naar D-tjes, waarbij het spelen op een heel veld kwam kijken, merkte mijn omgeving en ik zelf, dat ik meer talent had dan de gemiddelde voetballer. Ik heb er toen voor gekozen de stap te maken van VVZ naar KFC, waar meer scouts van BVO's kwamen kijken. Achteraf bleek dit een goede stap te zijn geweest. Na twee jaar KFC maakte ik op 13-jarige leeftijd de overstap naar de jeugdopleiding van Volendam."

5: Ken je Misha Salden al uit de tijd van KFC?

"Ik ken Misha uit mijn KFC-tijd. Ik weet nog goed dat ik een keer als D'tje met de C mee mocht trainen en spelen. Hier was Misha trainer van. Als kind keek ik enorm tegen hem op, aangezien hij in die tijd aanvoerder was bij Volendam en meerdere BVO's op zijn CV had staan. Ik herinner mij Misha als een strenge jeugdtrainer, waar je veel van kon leren."

6: Hoe ben je bij Volendam terecht gekomen?

"Vanaf de VVZ-E-tjes heb ik alle regioteams doorlopen. Hier kreeg ik om de week training met andere talenten uit de regio. Toen ik de overstap maakte van VVZ naar KFC kreeg ik een uitnodiging voor het Noord Hollands team samen met teamgenoot Michiel Hemmen (nu AGOVV). Ik weet nog goed dat we op een maandagavond in het stadion van Volendam een wedstrijd speelde tegen Zuid Holland. Michiel, Ruud Vormer (nu Roda/Feyenoord) waren de enige drie spelers die niet bij een BVO zaten. Na deze wedstrijd, die wij dik wonnen, kreeg ik de mogelijkheid mee te trainen bij AJAX, AZ, Utrecht, Haarlem en Volendam. Jammer genoeg werd ik door Ajax te licht bevonden en kon Utrecht het niet bolwerken met vervoer. Ik koos uiteindelijk voor Volendam, waar ik nooit spijt van heb gehad."

7: Op welke positie kom jij het best tot zijn recht?

"Vanaf het moment dat ik op een heel veld mocht spelen (d-junioren), ben ik opgeleid als ouderwetse rechtsbuiten. Dit is de positie waar ik eigenlijk mijn hele leven heb gespeeld. Dus mijn voorkeur gaat uit naar deze plek. Toch moet ik zeggen dat het spelen in een 4-4-2 formatie, zoals wij de laatste tijd bij FC Lisse doen, mij ook wel bevalt."

8: Met welke bekende spelers heb jij bij Volendam gespeeld?

"Met echt bekende spelers heb ik bij Volendam niet gespeeld. De enige die mij te binnen schiet is Melvin Platje (nu NEC). Wel kwam ik bekenden tegen in mijn periode bij Oranje onder de 17 jaar. Voorbeelden zijn Drenthe, Sno, Beerens en Elia. De beste tegenstander ooit was Samir Nasri van Frankrijk onder de 17. Hij was niet van de bal te krijgen."

9: Hoe lang was FC Lisse al in jou geinteresseerd?

"Dat weet ik niet. Toen mijn contract bij Volendam afliep (drie seizoenen geleden), heb ik een positief gesprek gehad met FC Lisse, maar uiteindelijk gekozen voor VV Katwijk. Twee seizoenen later kwam FC Lisse weer bij mij terug. Toen voelde het goed dat ik de keuze maakte voor Katwijk. Daar heb ik geen spijt van."

10: Wat doe je in het dagelijkse leven?

"Afgelopen jaar is er voor mij veel veranderd. Vorig jaar rond deze tijd zag het er na uit dat ik mijn profloopbaan kon vervolgen in Canada. Dat is door omstandigheden helaas niet doorgegaan. Een maand later heb ik mijn HBO-studie commerciele sporteconomie afgerond en heb na een paar maanden solliciteren een baan gevonden. Ik werk momenteel bij de Rabobank Amstel en Vecht als verkoop- en serviceadviseur."

11: Kun jij je buitenlandse avonturen beschrijven in de VS en Canada?

"De ervaringen die ik heb opgedaan in de VS en Canada zijn te veel om op te noemen. Zowel op sportief-, als persoonlijk vlak. Ik ben heel blij dat ik de kans heb gehad om daar te mogen voetballen. Ik heb samen met mijn vriendin heel veel mooie steden en plekken mogen zien. De steden Chicago en Toronto waren voor mij de hoogtepunten van mijn trip. Op voetbalgebied was mijn periode in Toronto, hetgeen wat mij het meest zal bij blijven. De wedstrijd die ik heb gespeeld tegen Bolton W. voor 25.000 man was absoluut het hoogtepunt."

12: Waarom koos je dit seizoen voor FC Lisse?

"FC Lisse heeft mij vanaf het eerste gesprek echt laten zien dat zij mij graag wilden hebben. Ik heb hele positieve gesprekken gehad. Ik ga met veel dingen in mijn leven af op mijn gevoel. Ik had afgelopen zomer meerdere opties, maar FC Lisse voelde gewoon het beste. Ik ervaar FC Lisse als een warme club."

13: Verbaas jij dit seizoen over de wederopstanding van FC Lisse na duel met PSV?

"Nee, hier verbaas ik mij niet over. Ik heb vanaf dag een het vertrouwen gehad dat het wel goed zou komen met ons. Ik denk dat wij kwaliteit genoeg hebben om goed mee te draaien in de topklasse. Gelukkig hebben wij dat na de slechte start dit kunnen bewijzen. Ik denk dat onze kracht ligt in het collectief. We hebben naast kwaliteit, een hechte groep gasten, waar iedereen goed met elkaar op kan schieten. Ik denk dat dit een goed recept is om op door te bouwen."

14: Stom, stom, stom die rode kaart tegen IJsselmeervogels?

"Ik heb het na weken verbijten langs de kant eindelijk naast mij neer kunnen leggen. Ik baalde echt enorm van de kaart, die totaal onnodig was. Met een voorsprong op titelkandidaat IJsselmeervogels in de 90ste minuut nog rood pakken. Super Stom! Het was een opstapeling van irritaties gedurende de wedstrijd, die in een split second tot uiting kwam. Voor ik het wist werd ik van het veld gestuurd. Dan pas besef je hoe stom het was."

15: Hoe zie je de wedstrijd tegen Katwijk?

"De wedstrijd tegen Katwijk is voor mij een speciale. Ondanks dat ik maar voor een korte periode bij die club heb gespeeld, heb ik goede herinneringen. Ik denk dat Katwijk dit seizoen een van de outsiders is voor de titel. Als je ziet hoeveel kwaliteit daar rond loopt, dan hebben ze op dit moment te weinig punten gepakt. Wij als FC Lisse hebben nog wat goed te maken van de wedstrijd eerder dit seizoen op De Krom, waar wij kansloos ten onder gingen. Wij zijn als team nu een stuk verder. Ik denk dat wij thuis kunnen winnen."

16: Wat is de kracht van FC Lisse?

"De kracht van FC Lisse ligt in het collectief. We hebben niet een vedette, die alles bepaald. Elke week staat er weer iemand anders op die het team op sleeptouw neemt. De laatste maanden zie je als wij voor elkaar willen vechten, we heel veel punten pakken."

Laatst aangepast: (03 jan 2012)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media