Twintig vragen aan Sergio Ommel

Nieuws

De 34-jarige Sergio Ommel is een sociaal iemand. JKF stelde hem twintig vragen.

1: Kom je uit een voetbalfamilie?

"Mijn vader en twee oudere broers hebben allemaal gevoetbald. Ik ging vaak met mijn vader mee toen ik een jaar of tien was (hij speelde toen bij DIO Groningen in het 'bierelftal'."

2: Al snel verhuisde je van Den Haag naar Groningen. Waarom was dit?

"Ik ben in Den Haag geboren. Vanwege mijn vaders werk (hij werkte bij de PTT) zijn wij verhuisd naar Groningen. Ik was toen een jaar oud."

3: Bij welke amateurclubs speelde je, voordat FC Groningen in beeld kwam?

"Toen ik zes jaar oud was begon ik met voetballen bij DIO Groningen. Op mijn elfde ging ik spelen bij GVAV Rapiditas in de E1."

Veel spelers gingen van GVAV naar FC Groningen, waarvan een aantal doorbraken. Te denken valt aan onder meer Martin Drent, Patrick Ax, Kurt Elshot en Arjan Ebbinge."

4: Wanneer werd je gescout door FC Groningen?

"Toen ik vervroegt in de B-junioren speelde bij GVAV Rapiditas."

5: Werd je meteen prof bij FC Groningen?

"Ik speelde eerst als jeugdspeler. Ik werd in de B-junioren van FC Groningen topscorer met twintig doelpunten. Ik werd gekozen tot beste speler van de Coca Cola-competitie landelijke B-jeugd (als B-junior speelde Sergio al eens in het PSV-stadion. Van Ajax werd er met 1-0 verloren. De enige goal werd gemaakt door Julian Emanuelson, de oudere broer van Urbi. Julian zou later een aantal seizoenen uitkomen samen met zijn maten Jerrel Linger en Robert Hoever voor FC Lisse). Op mijn 18de maakte ik mijn debuut in het eerste elftal onder trainer Hans Westerhof. Ik kreeg toen een contract voor drie jaar en werd prof."

6: Met welke bekende spelers heb je bij FC Groningen gespeeld?

"Dat waren er veel: Erwin Koeman, Raymond Atteveld, Romano Sion, Dean Gorre, Joop Gall, Patrick Lodewijks, Harris Huizing, Mariano Bombarda, Marcel Peeper, Kurt Elshot, Leonardo 2, Hugo en ook nog met de ex-FC Lisse-speler Pascal Averdijk."

7: Wat waren je hoogtepunten bij FC Groningen ?

"Een hattrick thuis tegen Eindhoven met het eerste elftal. Mijn debuuut in de eredivisie en thuis invallen tegen Ajax. Ik viel een keer in tegen Frank de Boer en viel een keer in tegen Winston Bogarde.

Verder was een hoogtepunt het spelen voor Jong Oranje. Ik maakte in Heerenveen mijn debuut tegen San Marino en scoorde een supergoal (volley bovenin tweede paal). Ik speelde toen samen met Roy Makaay, Boudewijn Zenden, Fernando Ricksen, George Boateng, Kiki Musampa, Martijn Reuser en anderen. Daarna nog een paar interlands mogen spelen en een mooi toernooi in Zuid-Frankrijk (Toulon) mee mogen maken."

8: Hoe lang ken jij Han de Haan al?

"Ik ken Han de Haan vanaf mijn eerste jaar dat ik bij Telstar kwam. Han is nog steeds een topper. Hij is eigenlijk niks veranderd. Hij regelt alles wat je maar kan bedenken rondom het team en daarbuiten."

9: Hoe is het om voorronde Champions League te spelen?

"Dat was bijzonder. Ik speelde met KR Reykavik thuis tegen KS Vllaznia Shkoder uit Albanie. Wij wonnen thuis met 2-1 en ik speelde basis. De uitwedstrijd verloren we met 1-0. Net geen ronde verder. Jammer, anders hadden we gespeeld tegen Galatasaray."

10: Hoe bijzonder is het om in Engeland te spelen?

"Ik heb mijn mooiste voetbalervaringen opgedaan in Engeland bij Bristol Rovers. De ambiance, sfeer en supporters waren super. Bristol Rovers speelde toen derde divisie. We kwamen ook aardig ver in de FA Cup en schakelde het Derby County waar Fabricio Ravanelli (Ravanelli kende hoogtijdagen bij De Oude Dame: Juventus) nog mee deed uit. Ik zou mijn contract verlengen, maar had de pech dat de coach ontslagen werd vlak voor het einde van het seizoen. De nieuwe coach kwam toen met een totaal nieuw elftal."

11: Hoe was het in Cyprus te spelen?

"Cyprus was net een voetbalvakantie (trainingskamp). We woonden in een vakantieappartement met een zwembad vlak bij zee. Een heerlijk klimaat en aardige mensen. In de ochtend ging ik naar de sportschool, in de middag siesta (slapen) en 's avonds trainen in de bergen. We zijn gepromoveerd naar de hoogste divisie. Ik kon daar blijven maar vanwege prive-omstandigheden terug naar Nederland gegaan."

12: Hoe moeilijk was het om het betaalde voetbal te verlaten?

"Mijn laatste profclub was op Cyprus. Toen ik terug kwam in Nederland kon ik een contract tekenen bij een BVO, maar dat was financiel niet goed genoeg om alleen maar voor het voetballen te gaan. Ik heb toen de keus gemaakt om mij te richten op een maatschappelijke loopbaan. Ik ben met Quick Boys gaan praten en ben daar ook gaan voetballen. De keuze om het betaalde voetbal te verlaten was voor mij dus niet zo moeilijk. Het was wel heel erg wennen. Overdag werken en in de avond trainen."

13: Kun jij vertellen over je huidige werk?

"Ik werk samen met Raphael Supusepa als jongerenbegeleider bij Sport United. Jongeren die deelnemen aan het project zijn door verschillende redenen vastgelopen in hun toekomstplannen. Ze zijn gemotiveerd om opnieuw aan een beroepsopleiding te beginnen of een leer/werktraject aan te gaan. Het project biedt voor deze jongeren, vanuit een positieve benadering, nieuwe kansen. Uitgangspunt van Kickstart is dat jongeren in een gestructureerde omgeving leren ontdekken wie ze zijn, wat hun talenten/kwaliteiten zijn en wat ze willen doen met hun toekomst. Elke ochtend krijgen jongeren training, waarbij zelfkennis, competentie, loopbaanorientatie en het ontwikkelen van vaardigheden die belangrijk zijn voor school en werk aan de orde komen. In de middag wordt er gesport.

Het werken met deze jongeren is erg leuk en vooral een uitdaging om jongeren weer aan het werk te krijgen of richting een opleiding. Vooral de structuur in hun leven weer een positieve draai geven geeft veel voldoening. Wij zijn nog op zoek naar bedrijven die jongeren met een strafbladverleden een kans willen geven.

Naast mijn werk en het voetballen bij FC Lisse volg ik ook de opleiding Maatschappelijk Medewerker Zorg (MMZ, was vroeger SPW, sociaal pedagogisch werker). Ik volg de BBL-opleiding, vier dagen werken en een dag school."

14: Waarom heb je nog steeds een goede band met Ter Leede en Eric Assink?

"Ik spreek af en toe nog spelers en mensen van Ter Leede. Ik heb het daar ook altijd naar mijn zijn gehad. Een mooie tijd.

Onder Eric Assink werd ik topscoorder in de Hoofdklasse A (in september 2008 was de FC als landskampioen van Nederland bij de amateurs actief bij de Regions Cup in Kroatie. Ter Leede speelde een thuiswedstrijd tegen ASWH. Een sensationale wedstrijd met veel strafschoppen. ASWH wist hier geen raad mee. Ter Leede wel. Ter Leede won met 6-2, onder meer door vier treffers van Sergio. Sergio maakte er dat seizoen in totaal 20). Eric is een trainer die buiten het voetbal ook interesse in je heeft in wat je prive doet en dat het vooral goed met je gaat. Ik denk dat hij met veel ex-spelers nog goed contact heeft."

15: Hoe moeilijk is het om terug te keren van een blessure?

In mijn hele voetballoopbaan ben ik nooit echt zwaar geblesseerd geweest (ooit wel eens mijn enkelbanden ingescheurd en dit seizoen mijn kuitspier gescheurd). Het vervelende van een blessure is dat je vaak alleen traint en je daardoor minder betrokken bent bij het elftal. Ik vind het belangrijk om er altijd bij te zijn, op trainingen en in wedstrijden."

16: Waarom koos je voor FC Lisse?

"Ik had het totaal niet naar mijn zin bij SV Huizen. Alles was goed geregeld rondom het elftal en met de groep was ook niks mis mee, maar het gevoel was vanaf dag een niet goed. Bij mij is het gevoel bij een club belangrijk om goed te presteren. Plezier is de basis.

Bij FC Lisse heb ik het goed naar mijn zin. Het is een mooie club en heeft altijd een goede uitstraling gehad. Ik wilde sowieso terug naar de Bollenstreek en ben nu erg blij om voor FC Lisse te mogen voetballen in de Topklasse."

17: Zijn kinderen belangrijker dan voetbal?

"Ik heb een periode in mijn leven gehad toen was voetbal het aller belangrijkste. Ik ben nog steeds erg gedreven en wil altijd winnen, maar er is meer dan alleen maar leven voor het voetbal.

Vanaf het moment dat mijn zoon geboren werd ben ik anders naar dingen gaan kijken. Als je een mindere periode hebt, ook prive, zijn kinderen belangrijker dan wat voor uitslag of baan dan ook."

18: Hoe was het om tegen PSV te spelen?

"Het was voor mij een mooie ervaring om in een bijna uitverkocht PSV-stadion te spelen. Het was voor iedereen genieten, als je zag hoeveel supporters er mee waren, en we hebben het natuurlijk niet slecht gedaan."

19: Wat verwacht je van FC Lisse dit seizoen nog?

"Ik verwacht dat wij als team nog een hoop punten gaan pakken. We zijn nog nergens weggespeeld en hebben ook laten zien dat we goed kunnen voetballen. We hebben geen brede selectie, maar wel een goede groep en dat is ook niet onbelangrijk."

20: Wil je nog iets aanvullen?

"Ik hoop nog een paar jaar te voetballen en vooral fit te blijven. Ik zou het niet erg vinden als FC Lisse mijn eind station gaat worden. 

Laatst aangepast: (23 nov 2011)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media