Zestien vragen aan Edgar van Schie

Nieuws

Edgar van Schie in actie tegen Rijnsburgse Boys1: Niek Oosterlee omschreef jou in 2008 als de beste mandekker van de Hoofdklasse A. Hoe trots was jij met die opmerking?
"Het is altijd prettig om waardering te krijgen. En als je trainer je de beste mandekker noemt, maakt dat je natuurlijk erg trots. Voor mij toen de uitdaging om dat wekelijks waar te maken."

2: Pas op je 28ste ging je naar FC Lisse. Heb je daar nooit spijt van gehad?
"Het is nu eenmaal zo gelopen. Ik kwam bij ARC vandaan, waar ik vijf seizoenen met veel plezier had gespeeld. Door allerlei omstandigheden werden de ambities daar toen nooit waargemaakt. Voor mezelf had ik op een gegeven moment de keuze gemaakt te vertrekken, omdat ik graag nog eens in de top van de Hoofdklasse wilde spelen. Ik was blij dat ik toen door FC Lisse gevraagd ben."

3: Waarom kon jij het zo goed vinden met Niek Oosterlee?
"Ik denk dat het een kwestie was van onderlinge waardering en respect. Beiden zijn we nuchtere personen en wisten we precies wat we aan elkaar hadden."

4: Wat maakte FC Lisse zo sterk in het kampioensjaar?
"Voetballers met allerlei verschillende kwaliteiten die ieder op hun sterke punten benut werden. Het was een uitstekende mix van jonge talenten en jongens die al langere tijd in de Hoofdklasse actief waren. Bovendien hadden we een prima technische staf, die iedereen op de juiste positie wist te zetten en het optimale uit de spelers wist te halen."

5: Wat was je rol in het kampioensteam?
"Ik heb gedurende het seizoen op allerlei plaatsen in de verdediging gestaan. Tot aan de winterstop grotendeels als links- en rechtsback, na de winterstop veelal als centrale verdediger. Mijn voornaamste rol was om de sterke spitsen van de tegenstander uit te schakelen."

6: Waarom noemden ze jou een no-nonsense-voetballer?
"Ik hield van simpel en effectief spelen. Altijd 90 minuten lang alles geven, harde duels spelen en vervolgens de opbouw laten verzorgen door anderen. Het verdedigen hoefde niet altijd mooi. Als het nodig was om 'zakelijk te verdedigen'en de bal bijvoorbeeld over de tribune te schieten, had ik daar geen enkele moeite mee. Het was veelal een kwestie van vooral doen waar ik goed in was en de rest overlaten aan medespelers, die over meer voetballende kwaliteiten beschikten."

7: Hoe zwaar was het voor je in die jaren bij FC Lisse om topamateurvoetbal te combineren met een drukke baan?
"Het is van mijn 16de tot mijn 30ste jaar best pittig geweest. Eerst de combinatie van voetbal bij FC Utrecht met het volgen van een HBO-studie en later een baan als marketing manager combineren met voetballen bij een hoofdklasser (Argon, ARC en FC Lisse). Door goed te plannen en veel discipline te hebben is het altijd prima te doen geweest. Gelukkig was er zowel bij mijn werkgevers als mijn trainers begrip voor mijn situatie. Het kon namelijk wel eens gebeuren dat ik eerder van werk weg moest of een keer een training moest overslaan."

8: Hoe lang heb jij met pijn gespeeld. Je had toch een chronische liesblessure?
"Op mijn 19de moest ik wegens deze blessure vertrekken bij FC Utrecht. Het herstel van deze blessure heeft mij vervolgens een heel seizoen gekost. Een paar seizoenen later heb ik er hierdoor opnieuw een half seizoen uitgelegen. Maar door goed op mijn houding te letten en regelmatig speciale oefeningen te blijven doen, is het nadien nooit meer zo erg geweest."

9: Hoe trots ben je nu nog op het kampioensjaar?
"Ontzettend trots. Het is iets waar ik nog regelmatig met heel veel plezier en voldoening aan terug denk. Het is iets unieks wat we toen gepresteerd hebben. Extra bijzonder voor mij was dat ik in het kampoensjaar ook nog eens verkozen werd tot speler van het jaar bij FC Lisse. Dus in meerdere opzichten was het een seizoen om nooit te vergeten."

10: Kom je nog wel eens in Lisse om de kampioensfoto te bekijken die nog steeds hangt bij LJ Sport?
"Nee, dat is nieuw voor mij. Ik wist niet dat de foto er nog steeds hangt. Leuk om te horen!"

11: Met wie heb je uit het kampioensteam nog contact?
"Met Rob Dekker heb ik nog regelmatig contact. En onlangs heb ik een feest gehad in Lisse, waar ik veel oud-teamgenoten tegen kwam. Erg leuk om elkaar toen weer eens te zien en te spreken."

12: Waarom koos je in 2009 voor CSW?
"Ik wilde het wat rustiger aan gaan doen en niet meer op hoofdklasseniveau spelen. Insteek was om te spelen bij een ambitieuze club nabij mijn woonplaats Uithoorn. Ik werd onder meer door CSW (uit Wilnis) benaderd, waar ik een positief gesprek had en een goed gevoel kreeg. CSW had ambitieuze plannen en trok onder meer een trainer en diverse spelers aan met hoofdklasse-ervaring."

13. Hoe is met je gegaan bij CSW?
"Het eerste seizoen werden we kampioen en promoveerden we direct naar de eerste klasse. Het tweede seizoen verliep door allerlei omstandigheden erg moeizaam en pas in de laatste competitieronde wisten we de nacompetitie te ontlopen. Al met al is het mij goed bevallen: een gezellige dorpsclub met een leuke en talentvolle spelersgroep."

14: Klopt het dat je bent gestopt en waarom?
"Mijn tweede seizoen bij CSW had ik te kampen met allerlei fysieke ongemakken. Uiteindelijk heb ik maar de helft van de competitiewedstrijden mee kunnen spelen. Ik trainde op een gegeven moment bijna niet meer en speelde na de winterstop nog wel wedstrijden, wat gezien mijn klachten eigenlijk niet kon. Je zult begrijpen dat dit het plezier in voetbal niet ten goede kwam. Bovendien begonnen allerlei verplichtingen mij steeds meer tegen te staan en werd de motivatie minder.
Ik heb nu eindelijk meer vrije tijd en de gelegenheid om andere leuke dingen te ondernemen.  Ik volg het amateurvoetbal nog wel op de voet. Zaterdagmiddag bekijk ik ook altijd direct de uitslagen van onder meer FC Lisse.

Zaterdag 26 november ben ik vader geworden van dochter Lauren. Bij haar geboorte woog ze 2860 gram. Moeder en dochter maken het goed."

15: Wat doe je momenteel in het dagelijkse leven?
"Ik ben bezig met een nieuwe baan in de marketing. Er lopen momenteel een aantal gesprekken. Ik was hiervoor actief als marketing manager bij Nusport."

16: Zien we je nog terug in het voetbal?
"Jazeker! Ik speel dit seizoen bij Argon zaterdag 6. De cirkel is dus rond, want bij Argon ben ik ooit begonnen. Het is een nieuw opgericht team van jongens van allemaal rond de 30, die vrijwel allen in het verleden in de zaterdag- of zondagselectie van Argon gezeten hebben. Met veel teamgenoten heb ik vroeger ook al samengespeeld. We zijn in totaal met 18 spelers en wekelijks bekijken we wie er beschikbaar is. Helaas zijn wij (ondanks een speciaal verzoek) door de KNVB erg laag ingedeeld en is het een teleurstelling als we een keer niet met dubbele cijfers winnen."

Laatst aangepast: (28 nov 2011)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media