Toen wij uit Lisse vertrokken
| Nieuws |
Een FC Lisse-armada reist op woensdag 26 oktober af naar Eindhoven om de historische wedstrijd PSV - FC Lisse te zien. Na verwachting gaan zeker 600 Lissers en andere FC Lisse-fans naar het Brabant van Guus Meeuwis. Het doet denken aan NEC - FC Lisse van 9 oktober 1993. De tegenwoordig in het Friese Hurdagaryp wonende FC Lisse-fan Eric Franssen maakte van dat bekertreffen een reisverslag.
'De belangstelling uit Lisse voor het bekerduel was enorm. Maar liefst zeven bussen (totaal 323 man) waren tot de laatste plaats uitverkocht. De Supportersclub deed goede zaken, want diverse nieuwe leden konden ingeschreven worden. Gedurende de reis van twee uur naar Nijmegen werden de bussen regelmatig ingehaald door vele auto's, waarvan verschillende fraai waren uitgedost in de blauw-gele kleuren. Enkele wagens bleven wachten bij iedere eerstvolgende parkeerplaats om de passerende 'koekblikken'luid toe te claxonneren. Om kwart voor zeven kwamen de bussen aan bij het stadion. Tegen mijn neefje Robin had ik gezegd dat ik op meer Lissers rekende dan NEC-supporters. Ik kreeg gelijk. Toen de beide teams het veld betraden explodeerde het staanvak met Lisse-supporters. Rond de twintig man hadden prachtige rode fakkels ontstoken, het waren Italiaanse taferelen de Serie A waardig.
Een verrassing van FC Lisse tegen de eerste divisieclub NEC was mogelijk. Na zestig seconden knalde Bert van Duyvenbode de bal achter NEC-doelman Brookhuis. Ik zag Bert reeds als special guest bij Studio Sport zitten om geflankeerd door Jan Huybregts en die 'kale'Jansma de loting te verrichten van de derde ronde van de KNVB-beker. Na de goal van Bert was het compleet feest bij de FC Lisse-aanhang. NEC kwam via Klaas Lok op 1-1. Tot vijf minuten voor tijd hield de FC stand. Het betekende de uitschakeling van FC Lisse en geen FC Lisse - Feyenoord in de volgende ronde.' Feyenoord won dat seizoen de KNVB-Beker door in de halve finale NAC en in de finale NEC te verslaan. Feyenoord-supporters droegen vervolgens een t-shirt met de volgende tekst: eerst hebben we NAC geNECt en toen NEC geNACt.
Wie in 2011 net zo'n FC Lisse-ervaring wil mee maken als in 1993 met NEC geeft zich nu op voor PSV - FC Lisse.
| < Vorige | Volgende > |
|---|