Glynor Plet kijkt positief terug op FC Lisse

Nieuws

‘Echte spits heeft nummer 9’

Heracles-spits Glynor Plet is aan een zeer indrukwekkend seizoen bezig. De 24-jarige Amsterdammer wist in de negen wedstrijden die zijn club tot dusver speelde, alleen tegen NAC en Heerenveen het net niet te vinden. „Het gaat lekker, ik heb niets te klagen”, zegt hij in Sp!ts.  

Dankzij zijn fraaie treffer vrijdag tegen De Graafschap werd Glynor Plet gisteren door de lezers van Spitsnieuws.nl gekozen tot spits van de week. De openingstreffer tegen de Superboeren was alweer zijn zevende doelpunt dit seizoen. Met zes treffers in de Eredivisie en één in het bekertoernooi heeft Plet zijn totale score van vorig seizoen nu al bijna bereikt.

„Vorig jaar heb ik bijna het gehele seizoen op de bank gezeten”, legt de aanvaller uit. „Ook dit jaar begon ik op de bank, maar inmiddels heb ik een basisplaats veroverd en ik maak doelpunten, dus ik heb niets te klagen.”

Droomdebuut
Afgelopen jaar maakte Plet de overstap van Telstar naar Heracles Almelo. Na een droomdebuut, met twee treffers tegen Willem II, kreeg de 1.93 meter lange spits een terugval. Plet moest duidelijk wennen aan het Eredivisie-niveau, na twee succesvolle jaren bij Telstar in de Eerste divisie.

Bij ‘De Witte Leeuwen’ maakte hij in totaal 39 competitiedoelpunten. Daarmee greep Plet in IJmuiden de tweede kans die hij in het betaalde voetbal kreeg met beide handen aan. In 2005 debuteerde hij namelijk al voor FC Den Bosch in de Eerste divisie. Maar na 18 wedstrijden in twee seizoenen en slechts één doelpuntje zat Plet op een dood spoor en leek er een snel einde te komen aan de betaald voetbalcarrière van de speler die in de jeugd speelde bij Voorland, Ajax, Haarlem en Argon. Plet deed een stapje terug en ging in de spits spelen bij de amateurs van FC Lisse.

„Natuurlijk besefte ik dat mijn betaald voetballoopbaan voorbij kon zijn, als het niet goed zou gaan bij Lisse. Die gedachte zat wel even in mijn hoofd, maar heel eventjes. Want ik wilde het gewoon op deze manier doen. Ik heb altijd heel bewust gekozen voor clubs waar ik me verder kon ontwikkelen. Bij Den Bosch was ik het plezier kwijtgeraakt en dat vond ik terug bij Lisse.”

Verkeerd
Plet kreeg daarbij hulp van twee van zijn oude jeugdtrainers, Kenneth Coblein en Ronald Esajas. „Elke zondag trainde ik met hen op een veldje van Amstelland tegenover De ArenA in Amsterdam Zuid-Oost. Vooral afwerken op doel. Kenneth en Ronald geloofden in mij en vonden het zonde dat ik geen betaald voetbal speelde. Zij analyseerden ook mijn wedstrijden en zeiden dan wat ik verkeerd had gedaan.”

Mede dankzij de hulp van zijn ‘privétrainers’ maakte Plet 19 doelpunten bij Lisse, waardoor hij in 2008 een nieuwe kans bij een profclub kreeg: Telstar. „Mijn tijd bij Lisse was heel leerzaam. Daar heb ik de andere kant leren kennen. Alle spelers werkten, net als andere mensen in de maatschappij, gewoon van 9 tot 5 en we trainden ‘s avonds. Daar heb ik wel geleerd dat profvoetballers, die vaak zeuren terwijl ze maar twee uurtjes per dag hoeven te trainen, het wel heel goed hebben.”

Mentaal en technisch gerijpt keerde Plet terug in de Eerste divisie. Binnen twee seizoenen ging zijn droom in vervulling en maakte hij de overstap naar een club uit de Eredivisie. De spits verruilde Telstar voor Heracles en had daar één seizoen nodig om zich aan het hogere niveau aan te passen.

Bank
De eerste drie wedstrijden begon hij dit seizoen nog op de bank, maar omdat hij als invaller steeds belangrijke doelpunten maakte, staat Plet sinds de vierde speeldag vast in de basis bij de ploeg van trainer Peter Bosz. En dat is bijzonder knap, vooral als je ziet met welke spitsen de Amsterdammer moet concurreren in Almelo. De Zweed Samuel Armenteros en de Braziliaan Everton zijn voor iedere Eredivisieclub een versterking.

Vreemd genoeg spelen alle drie de centrumaanvallers van Heracles niet met het spitsen rugnummer 9. „Klopt, ik speel met 12, Everton met 11 en Samuel met 18. Nummer 9 is gewoon vrij. Het zou wel bij me passen, nee ik ben niet gehecht aan mijn huidige nummer. Een echte spits speelt met nummer 9. Maar ze hebben het me nog niet aangeboden en ik ga er niet om vragen.”

Als Plet dit seizoen blijft scoren zoals hij momenteel doet, zal Heracles komende zomer waarschijnlijk behalve rugnummer 9 nog veel meer te bieden hebben voor de aanvaller, die nog een contract heeft tot 2013 in Almelo.

Bron: Spitsnieuws

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media