Ron Breebaart fluit afscheidsduel
| Nieuws |
Ron Breebaart was de afgelopen jaren als arbiter een graag geziene gast bij FC Lisse. De 57-jarige Amsterdammer hing op dinsdag 9 augustus van het vorig jaar na veertig jaar fluiten, waarvan twaalf jaar op het hoogste amateurniveau, zijn scheidsrechterspak aan de wilgen. Het was zijn wens om afscheid te nemen van zijn hobby op Ter Specke tijdens FC Lisse - Sportlust'46. Deze wens ging in vervulling. Ron krijgt niet genoeg van FC Lisse en FC Lisse krijgt niet genoeg van Ron. Ron fluit dan ook de afscheidswedstrijd van Laantje, Kee-Hoei en René van Wieringen op zaterdag 2 juni.
Ron is net als Kee-Hoei, Laantje en René een liefhebber van het spelletje. Het maakt hem ook niet uit op wat voor niveau hij moest fluiten. Op zaterdag was hij in de weer voor de KNVB op het hoogste amateurniveau, op zondag floot hij net zo makkelijk de B7 of de A3 van zijn cluppie Pancratius uit Badhoevedorp. En Ron werd jaren geleden de held als arbiter van JKF. Het is een vierdeklassewedstrijd tussen Warmunda en FC Lisse-zondag. "Ik was thuis in Amsterdam aan het klussen. Gaat de telefoon. Warmunda-trainer Klaas Karten aan de lijn. De scheidsrechter was na 25 minuten geblesseerd uitgevallen. Ron kan je komen. Ik naar Warmond. Tijd om om te kleden had ik niet. Ik begon in mijn gewone kloffie. Ik heb daar een heerlijke wedstrijd gefloten."
Ron floot diverse wedstrijden om het Nederlands Kampioenschap Amateurvoetbal. In 1997 had hij de leiding bij FC Lisse tegen VVOG. FC Lisse verloor dat duel met 1-3, waardoor het de zaterdagtitel mis liep. Ron maakte ook drie interlands mee. Zelf floot hij twee damesinterlands en was hij assistent van Pieter Vink tijdens de mannenamateurinterland tussen Nederland en Engeland.
Met FC Lisse heeft Ron altijd iets speciaals gehad. Via zijn werk bij de veiling kent hij al jarenlang FC Lisse-barman Aad van der Poel. Ron floot de FC op zaterdag al toen het nog in de tweede klasse speelde. "Alles is goed geregeld bij FC Lisse. Er is nooit gezeik. Ik kom dan ook heel graag naar FC Lisse."
Met FC Lisse-scheidsrechtersbegeleider Bert de Winter heeft Ron een unieke band. 'Bert is een lieve en aardige man. Iemand die belangstelling voor je toont. Ook een nuchter persoon. En natuurlijk is het een voordeel, dat Bert zelf ook hoog gefloten heeft. Hij weet wat er leeft onder arbiters. " Ron was jarenlang als arbiter actief bij het voorbereidingstoernooi van FC Lisse-zaterdag, eerst het Bram Polderman-toernooi en later het Macrogenix-toernooi. Ron regelde zelf zijn assistenten.
De drie afscheid nemende spelers zijn ook blij, dat Jozef de Jong de grensrechtersvlag hanteert. Jozef is altijd een scheidsrechter geweest die probeerde te fluiten in de geest van de wedstrijd en niet puur naar de letter. Jozef stond altijd tussen de spelers. Fijn Jozef, dat je erbij bent op 2 juni. Jozef krijgt aan de andere kant van het veld assistentie van grensrechter Maarten van der Zwan. Maarten zonder meer de FC Lisse-grensrechter met de meeste ervaring op het hoogste amateurniveau.
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast: (29 april 2012)