Jasmin Ramic spiegelt zich aan Zlatan

Nieuws

ZLATAN HET GROTE VOORBEELD VAN JASMIN RAMIC

Wat kan voetbal simpel zijn en doeltreffend. Uit de dug-out hoorde je bij ARC in zijn achtertuin de luide stem van assistent-trainer Arno Lancel.'Martin breed'. Martin geeft het balletje mee aan Koen Fokkema, die er als een speer vandoor gaat. Koen ziet Jasmin Ramic vrij staan. Jasmin deed op dat moment, wat hij op ieder training vaak doet: scoren. Een heerlijk moment voor Jasmin, een heerlijk moment voor FC Lisse. En zo hoopt Jasmin er nog meer te maken.

Jasmin heeft voormalig Ajax-ster Zlatan Ibrahimovic als zijn grote voorbeeld. 'Zlatan is net als ik afkomstig uit Bosnie. Ik kan genieten van zijn techniek en snelheid. Vroeger was ik een fan van de Braziliaan Ronaldo vanwege zijn doelgerichtheid.' Zlatan en de Ronaldo van PSV kunnen een bal aan een touwtje houden en tegenstanders passeren of ze er niet staan. Het zijn meer kunstenaars, die het spel voetbal op een hoger niveau brengen.

Jasmin kwam op zijn zesde in Nederland wonen. De 23-jarige begon te voetballen op straat. 'Een goede techniek leer je op schoolpleinen.' Vanaf het eerste prille begin in de jeugd bij Argon uit Mijdrecht volgde vader Ramic nauwlettend de verrichtingen van zijn zoon. 'Mijn vader is mijn tweede trainer. Hij kijkt kritisch naar mijn spel en komt altijd met kleine wijzigingen.'

MET FC GRONINGEN TEGEN IDOOL RIVALDO

Als B-junior ging Jasmin vervroegd over naar de A1 van Argon, dat landelijk tweede divisie speelde. 'Tegen Haarlem wonnen wij met 4-1. Ik scoorde een hattrick. Al snel kwam de belangstelling van betaalde voetbalclubs. RKC Waalwijk, Vitesse, FC Utrecht en FC Groningen. Bij FC Groningen had ik het beste gevoel. Een juiste keuze. Alles was goed geregeld. Ik zat in een gastgezin. En school deed niet moeilijk richting FC Groningen.'

Jasmin ging drie keer in de voorbereiding mee met het eerste elftal van FC Groningen. 'Ik ben meegegaan op trainingskamp naar Griekenland. Daar heb ik een half uur gespeeld tegen een ander idool van mij: Rivaldo. Rivaldo zat toen bij AEK Athene.' Rivaldo heeft natuurlijk ook bij Barcelona gespeeld, waar hij werd verkozen tot beste speler van Europa.

Bij FC Groningen stond Jasmin vijf seizoenen onder contract. Hij scheurde daar zijn voorste kruisband af. 'Het valt niet mee om lang te moeten revalideren. Je zet steeds kleine stapjes vooruit. Je leert je lichaam te respecteren. Ik ben later nog twee keer geopereerd aan mijn meniscus. FC Groningen heeft mij in deze moeilijke fase altijd gesteund.'

In de zomer van 2009 trok een oud-trainer van Argon, Jan Zoutman (landskampioen bij de amateurs met Argon in 2005 en met IJsselmeervogels in 2010), aan de bel bij Jasmin. Of hij niets voelde voor een overgang naar Haarlem. 'In het begin merkte ik niet veel van de financiele problemen bij Haarlem. Ik speelde daar als amateur, terwijl andere jongens het geld hard nodig hadden om de huur of de hypotheek van hun huis te kunnen betalen. Op een ochtend werden wij als spelersgroep bijeen geroepen. Het was over met Haarlem.'Jasmin speelde elf wedstrijden in de eerste divisie voor Haarlem. Hij scoorde een keer

LEON ANNOKKEE EN JAN BROEKHUIZEN

Jasmin kwam in de belangstelling te staan van onder meer Katwijk en FC Lisse. Het gevoelsmens Jasmin koos voor FC Lisse. Hij had daar immers een goed gesprek gehad met de technische mensen Leon Annokkee en Jan Broekhuizen. FC Lisse handelde dan ook snel, zodat Jasmin meteen na de winterstop inzetbaar was voor de geel-blauwen. Jasmin kan zich nog een aantal duels voor de geest halen van vorig seizoen. 'Ik debuteerde bij Rijnsburgse Boys. Van de enorme kans, die ik in Rijnsburg miste heb ik wel even wakker gelegen. Bijzonder was natuurlijk mijn doelpunt op Nieuw-Zuid tegen Quick Boys. Een verre uittrap van Mark de Vries wist ik doeltreffend vanaf de rand zestien met mijn hoofd te verlengen.'

Dit seizoen zat het Jasmin en FC Lisse bepaald niet mee. 'We hebben veel pech gehad. Onnodige rode kaarten tegen en diverse keren goals tegen in de slotfase. Wat te denken van Sparta Nijkerk uit, waar slechts geel werd gegeven toen ik was doorgebroken. Op de plek waar we nu zijn horen we absoluut niet thuis. Ik blijf dan ook positief.'

Met een positieve instelling kom je het verst. Wat ons als FC Lisse betreft mag Arno weer roepen. 'Martin breed.'En daar gaat Koen weer. Bij de tweede paal wacht Jasmin om de bal tegen te touwen te schieten.

Laatst aangepast: (01 dec 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media