Rafael Supusepa heeft het woord
| Nieuws |
Vragen uur voor Rafael Supusepa.Een speler uit FC Lise zaterdag 1 die het nodige te vertellen heeft is Rafael Supusepa. JKF stelde hem een aantal vragen.
1:Uit wat voor gezin kom je?
'Ik ben geboren op 12 augustus 1978. Ik heb een Molukse vader en een Nederlandse moeder. Verder heb ik twee jongere broers. Stephan van 25 en Christian van 21.'
2: Hoe goed is je broertje Christian?
'Dat is aan anderen om te beoordelen.'Christian heeft net als Rafael de Ajax-opleiding doorlopen. Christian staat momenteel onder contract bij ADO/Den Haag.
3: Hoe zeer leeft het Molukse gevoel. Ben je trots op Giovanni van Bronckhorst?
'In een voetbalseizoen speel ik een of twee wedstrijden mee met de Molukse selectie (in het verleden kwam Rafael daar al de huidige verzorger van het eerste Thomas Matulessy tegen), wat vooral een leuk weer zien is met Molukse voetballers. Daarnaast spelen wij ook nog voor een goed doel op de Molukken. Ik denk dat Gio (mogelijk doelpunt van het jaar met Oranje in de halve finale van het WK tegen Uruguay) alle Molukkers een trots gevoel geeft, net zoals Simon Tahamata (speelde voor zowel Ajax als Feyenoord) dat nog steeds doet.'
4: Je hebt de jeugdopleiding van Ajax doorlopen. Is een droom uitgekomen?
'Ik had als klein jongetje van zeven al een doel voor ogen. En dat was als voetballer je brood verdienen. Als je dan op je 12de bij Ajax kan spelen komt die droom wel een stuk dichterbij. Maar vanaf die leeftijd gaan andere dingen ook een rol spelen in je leven. Dan is het aan jezelf of je de discipline en mentaliteit kunt opbrengen om die laatste stap te zetten. Ik heb Heinie Otto, Herman Borman, Dick de Groot en Co Adriaanse bij de jeugd meegemaakt. Bij het tweede en eerste elftal heb ik gewerkt met Gerard van der Lem, Jan Wouters en Morten Olsen.'Met Olsen werd Raphael in 1998 kampioen van de eredivisie.
5: Het is 14 maart 1998. Nog een kwartiertje te gaan bij Ajax - Volendam. Je mag invallen voor Danny Blind. Een echte wielervraag. Wat ging er toen door je heen?
' Dat was het moment, waarvoor je het allemaal doet. Om kippenvel van te krijgen.'
6: In 1999 ben je overgestapt naar Excelsior. Hoe was dit?
'Bij Excelsior heb ik een geweldige tijd gehad. Excelsior was in die tijd satellietclub van Feyenoord. Besprekingen liepen dan ook via de technisch directeur van Feyenoord: Rob Baan. Ik heb bij Excelsior gespeeld met onder meer Simr, Pinas, Feskens Carlo l'Ami, David Connolly, Gill Swerts en Thomas Buffel. We streden altijd mee om de bovenste plaatsen van de eerste divisie. In het laatste seizoen van mijn contract zijn we gepromoveerd via de nacompetitie.'
7: Na Excelsior kwamen Haarlem, Dordrecht en MVV. Hoe heb je deze clubs ervaren?
'Deze clubs waren kwa sfeer en prestaties minder dan Excelsior. Bij Excelsior waren we een echt vriendenteam, jonge talenten die een doel voor ogen hadden. De sfeer die ik ervaarde bij Excelsior, heb ik bij de andere BVO's niet meer terug gevonden.'
8: Iedere voetballer krijgt te maken met tegenslagen. Je kreeg een knieblessure Hoe ging het revalideren?
'Door mijn knieblessure heb ik in totaal negen maanden moeten revalideren. Op dat moment zit je in een dal waar je zo snel mogelijk uit wilt komen. Dus dan is het keihard werken.'
9: Er kwam een einde aan je loopbaan in het betaalde voetbal. Hoe ging je daar mee om?
'In het begin had ik het moeilijk om het profvoetbal te verlaten. Als je niet de juiste aanbieding krijgt van een club dan houdt het op. Je hebt ook een gezin om voor te zorgen. Op dat moment moet je prioriteiten stellen.'
10: Na het betaalde voetbal werd het tijd je maatschappelijke loopbaan op te pakken. Hoe pakte je dit aan?
'Ik werk 32 uur in de week voor Sport United in Leiden, waarbij ik jongeren in de leeftijd van zestien tot en met 23 jaar begeleidt naar werk en scholing.'Het leukste aan het jongerenwerk vindt Rafael dat aan jongeren nog vorm gegeven kan worden en dat ze nog gestuurd kunnen worden naar iets waar ze in de toekomst nog iets aan hebben. Als jongeren iets willen bereiken dan moeten ze de volle honderd procent inzet tonen. Als ambassadeur van Sport United functioneert Feyenoord-speler Tim de Cler. Met Tim zat Rapfael in een jeugdlichting bij Ajax.
Rafael geeft ook regiotrainingen van de KNVB namens Ajax.
11: Voetbalscholen schieten als paddestoelen uit de grond. Bij FC Lisse is Soccerskills actief van onder meer de Wimpies Bouckaert en Van Gerven. Rafael doet dit in het Zaanse. Wat is hiervan de bedoeling?
Ik (WFC, Ajax, Excelsior, Haarlem, Dordrecht'90, MVV, Quick Boys, IJsselmeervogels en FC Lisse) ben dit jaar samen met Misha Salden (KFC, AZ, Haarlem, Volendam en Telstar) en Miel Mans (Hellas Sport, Volendam, AZ en MVV) Voetbalschool Zaan Pro gestart. We geven hierbij trainingen aan kinderen in de leeftijd van zes tot en met veertien jaar. Onze trainingen staan vooral in het teken van balcontrole. Dus allerlei techniekvormen en passen en trappen.
12: Als amateurvoetballer kwam je uit voor twee voetbalbolwerken. Hoe was het om voor Quick Boys en IJsselmeervogels uit te komen?
'Quick Boys heb ik een paar maanden meegemaakt. Je merkte bij Quick Boys, dat wekelijks werd gerekend op een zege. Bij IJsselmeervogels was die druk er ook, maar ging het er gemoedelijker aan toe. Het kampioenschap was mooi om mee te maken. Ik bewaar daar mooie herinneringen aan.'In 2009 werd Raphael met De Vogels afdelingskampioen. In dat team de ex-FC Lisse-spelers Jeffrey en Kevin Winter en Kwong-Wah Steinrath. De zaterdagtitel ging naar Rijnsburgse Boys.
13: Je bent een familieman. Je hebt al drie kinderen, waaronder een tweeling. Ik begrijp dat er opnieuw een tweeling op komst is. De stelling net als bij Kevin Winter en Michael van der Laan luidt: Kinderen zijn belangrijker dan voetbal.
'Mijn gezin en familie zijn het belangrijkste in het leven, daarna komt het voetbal. Ik heb op dit moment drie dochters, die aan turnen en tennis doen. Er zit geen voetbaltalent tussen.'
14: Waarom koos je vorig jaar voor FC Lisse?
'Ik heb een goed gesprek gehad met Jan Broekhuizen junior en Ap Opdam. Ik kreeg daar meteen een goed gevoel bij. Daarnaast had ik ook informatie ingewonnen bij de gebroeders Winter. Die waren louter positief. Vandaar mijn keuze voor FC Lisse.'
15: Als ik jou zie trainen zie ik je zo genieten van het spelletje dat voetbal heet. Hoe zeer haal jij energie en inspiratie uit het voetbal?
'Je moet spelen met plezier en als dat stukje plezier wegvalt dan moet je gaan denken aan stoppen. Dat gevoel heb ik op dit moment totaal niet. Vandaar dat ik nog zo energiek ben.'
16: Waar irriteer je aan in het spel?
'Ik irriteer me niet zo snel. Het is soms wel frustrerend als de scheidsrechter je een rode kaart geeft,t terwijl een gele kaart op zijn plaats is'.Hiermee bedoeld Rafael natuurlijk de makkelijk gegeven rode kaart in de wedstrijd bij Flevo Boys.
17: Komt het nog goed met FC Lisse in de topklasse?
'Als je onze selectie vergelijkt met de andere clubs in de topklasse dan horen wij gewoon bij de eerste zes thuis. In de tweede helft van het seizoen gaan we het proberen recht te trekken. Dat gebeurde vorig seizoen ook. Daar hou ik mij dan ook aan vast.'
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast: (30 nov 2010)