Wat goed is komt snel: Koen Fokkema

Nieuws

Koen FokkemaWat goed is komt snel. De 19-jarige aanvaller Koen Fokkema heeft zich in korte tijd in het eerste gespeeld van FC Lisse. Vorig seizoen kwam de Haarlemmer in zijn woonplaats nog uit voor derdeklasser Door Samenwerking Sterk. DSS speelt vlakbij het Pim Mulier Stadion. Een keer in de twee jaar stroomt deze vol tijdens de Haarlemse Honkbalweek. 'De stap van de derde klasse naar de topklasse is groot. De concurrentie is zwaar. Mede door blessures heb ik de kans gegrepen in het eerste te komen.'

Stephan Spruyt
Koen begon als 5-jarige bij DSS. Het is ook de club van de in Lisse wonende Stephan Spruyt. De Coca Cola Kid fungeerde halverwege de jaren negentig als chauffeur van zijn maatje bij FC Lisse: Carlo de Keizer. Na een Chineesje voor de selectie van Bram Polderman was Stephan verkocht aan de FC. Hij behaalde in 1997 op grootste wijze met de FC de afdelingstitel. Stephan had tussen DSS en FC Lisse nog gespeeld bij de clubs RCH (landskampioen in 1989), Sloterplas en EDO. De loopbaan van Koen verliep anders. 'Ik ben als jeugdspeler uitgekomen voor Stormvogels/Telstar en AZ. Het is natuurlijk mooi om tegen grote clubs als Feyenoord, Ajax en PSV te spelen. Een minder moment was toen ik hoorde, dat AZ niet meer met mij verder wilde.'
Op zijn 16de stond Koen in het eerste van DSS. 'Ik kom uit een echte voetbalfamilie. Mijn broer en zus spelen ook bij DSS. Mijn vader doet af en toe mee met de voetballende vaders bij DSS. In het begin moest ik als senior wennen aan het fysiekere spel in vergelijking met de jeugd. In mijn eerste seizoen bij de senioren was ik dan ook vaak geblesseerd.'

Belangsteling FC L isse
In zijn tweede seizoen als speler van DSS 1 ontstond de belangstelling vanuit FC Lisse. 'Ik werd topscorer van de regio Haarlem. Ik had het enorm naar mijn zin bij DSS en was eigenlijk niet van plan te vertrekken. Maar toen FC Lisse kwam hoefde ik niet snel na te denken. Voetballen in de topklasse bij zo'n mooie club kon ik gewoon niet weigeren.'
Ondanks zijn regelmatige basisplaatsen in de hoofdmacht van FC Lisse heeft Koen het zwaar in de topklasse. 'Het tempo ligt hoger en taktisch wordt er meer van je verwacht. Bij DSS hoefde ik weinig verdedigend werk te doen, maar bij FC Lisse is dat anders. En de tegenstanders zijn natuurlijk veel beter. Waar ik bij DSS meestal vier goede kansen per wedstrijd kreeg is dat er bij FC Lisse vaak maar een.' Koen moet het vooral hebben van zijn snelheid en doelgerichtheid. Hij loopt vele meters in dienst van het elftal. Hele wedstrijden kan hij nog niet spelen. Meestal wordt hij vlak voor tijd uitgeput vervangen door een medespeler

Er is er een jarig dat kun je wel zien dat is Koen
Op 31 augustus jongstleden vierde Koen zijn 19de verjaardag. Hij leek op die dag uit bij Sportclub Genemuiden matchwinnaar te worden. In blessuretijd werd het alsnog 1-1. 'Scoren op je verjaardag is leuk, maar door die late gelijkmaker stapte ik met een zuur gevoel de bus in. Een goal tegen in de 94ste minuut is natuurlijk balen.'

Koen zit momenteel lekker in zijn vel. 'Het spelen in de topklasse kan ik uitstekend combineren met school. Ik studeer commerciele economie aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij FC Lisse voel ik mij thuis. Ik ben uitstekend opgevangen.'
Koen scoorde ook tegen Rijnsburgse Boys. Een rommelgoal, maar hij telt. Hij had tegen De Uien ook de 3-0 op zijn schoen, maar stuitte toen wel op Tim Orlowski. En ook was Koen dichtbij de openingstreffer bij IJsselmeervogels. Dat Koen niet scoorde bij Harkemase Boys kwam door pure pech. In ieder geval een teken, dat Koen regelmatig in scorende positie komt. Wanneer het geluk naar hem toe komt gaat de FC nog meer plezier aan Koen beleven. Koen is in ieder geval een nuchtere Haarlemmer. Hij laat zich niet zo snel gek maken. Hij doet gewoon zijn ding en dat is bij FC Lisse presteren. Spelers van een lager amateurniveau naar een topniveau. De stormachtige ontwikkeling van Koen bij FC Lisse doet denken aan Remco van Bemmel. De Witte Condor van de Andes kwam in 1996 vanuit vierdeklasser DSOV naar FC Lisse. Meteen maakte Remco als speler een kampioensfeest mee. Een kampioensfeest zit er nu nog niet in voor Koen. Hij en zijn maten van de FC zullen er alles aan doen om geel-blauw een boost te geven op de ranglijst in de topklasse. Geloof in eigen kunnen is hierbij van groot belang.

Laatst aangepast: (07 nov 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media