Interview zwagers Michael van der Laan en Kevin Winter

Nieuws

Wie net een kind heeft gekregen wacht op zijn eerste woordje. In de meeste gevallen is dit papa of mama. Bij Kevin Winter en Michael van der Laan ging dit anders. De nu 1,5 jarige tweeling van Kevin en Jeanet, Senna en Kenji, en de een jaar oude dochter van Michael en Carlijn, Fay, riepen als eerste uit bij het zien van hun voetbalvaders: bal. Kevin en Michael zijn twee zwagers. JKF legde de twee liefhebbers van het voetbalspelletje twintig prangende vragen voor.

1: Wie zijn jullie belangrijkste inspiratiebronnen, als mens en als voetballer?

M: 'Meteen een lekkere opener. Na een tijdje kom ik meer terecht op wat mijn inspiratiebronnen zijn en niet wie. Ik haal mijn inspiratie uit de hoop, hoe onmogelijk ook, een wereld te hebben waar alle volkeren in harmonie leven. Zo stap ik iedere morgen uit bed alsof iedereen ook zo wakker wordt. Gaandeweg de dag kom ik er meestal achter dat dit niet het geval is. Haha. Als voetballer komt de inspiratie voort uit het spel van Ajax 1995 en het huidige Spanje/Barca, in mijn ogen de ultieme schoonheid van het spel.'

K: 'Als jonge jongen liep ik al het hele weekend op het voetbalveld samen met mijn vader om naar hem te kijken als voetballer en later als trainer. Mijn ouders volgen nog steeds iedere wedstrijd dus voetbal speelt in ons gezin een grote rol.'

2: Wanneer was het duidelijk dat jullie over bovengemiddeld voetbaltalent beschikten?

M: 'Denk dat het na mijn groeispurt in de pubertijd, rond mijn 16de, snel duidelijk werd dat ik weleens (op termijn) een eerste elftalspeler kon worden.'

K: 'Ik behoorde in de jeugd wel vaak tot de betere van het elftal, maar dan ben je daar nog niet zo mee bezig en wil je gewoon lekker voetballen. Toen ik eenmaal in de jeugd speelde bij AZ en geselecteerd werd voor Nederlandse-jeugdelftallen ging het wel tot mij doordringen dat ik misschien wel redelijk kon voetballen.'

3: Nooit spijt gehad niet de absolute top bereikt te hebben in het voetbal. Ik denk dan aan de eredivisie. Wat kwamen jullie daarvoor tekort of wat ging er mis?

M: 'Draait altijd om kwaliteit dus dat sowieso. Maar heb voor mezelf nooit de absolute wil gehad om dat te bereiken. Ik vond en vind andere dingen in het leven leuker om te doen. Op trainingskamp word ik helemaal gek als ik drie dagen achter elkaar moet voetballen.'

K: 'Nee, spijt heb ik daar nooit van gehad. Heb daar de kans niet voor gekregen en dan kan je geen spijt hebben volgens mij. Ben wel van mening, dat als je op dat moment goed genoeg bent je de kans vanzelf krijgt. Simpele conclusie is dat ik op dat moment niet goed genoeg was.'

4: Voor welke club zijn jullie in het betaalde voetbal en waarom?

M: 'Ajax is mijn club. Ehm ene Van Basten, Cruijff, Bergkamp, Litmanen, De Boertjes, Rijkaard, Neeskens en moet ik nog door gaan? Oh, ja Suarez. Stuk voor stuk zoals de Engelsen zeggen 'world class players.'

K: 'Ik ben van kleins af aan al voor Ajax, mijn hele familie is voor Ajax en dan is de keuze eigenlijk vrij gemakkelijk. Ook al vind ik dat ze het mooiste voetbal speelden en spelen van Nederland.'

5: De maatschappij verandert in een snel tempo. Waar hebben jullie moeite mee. Zijn er dingen om je heen waar je je over kunt opwinden?

M: 'Ik stoor met niet zo veel aan andere mensen. Het enige dat me opvalt is de enorme gelatenheid, waarmee hordes mensen het leven ondergaan. Druist tegen elke vezel in mijn lichaam en ziel in. Neem alles en wel nu. Onderneem dingen, ga op je plaat, wordt gelukkig, kom tijd tekort maar bovenal lach en huil in het leven.'

K:'Ach af en toe mag het best wat toleranter en iets minder moeilijk. Er wordt over van alles en nog wat ruzie gemaakt lijkt het wel.'

6: Ik noem de namen FC Lisse, IJsselmeervogels en Rijnsburgse Boys. Reageer spontaan. Wat voelen jullie voor deze clubs?

M: 'Lisse is mijn club. De andere twee liggen op dit moment mijlenver bij ons vandaan op prestatief en organisatorisch gebied.'

K: 'FC Lisse is een hele gezellige vereniging, waar ik het vijf jaar prima naar mijn zin heb gehad en waar ik nog graag kom om af en toe voetbal te kijken. Bij IJsselmeervogels heb ik een supertijd gehad. In drie jaar veel gewonnen. Het was plezierig om daar te voetballen. Rijnsburgse Boys is een nieuwe uitdaging. Tot op heden heb ik het hier prima naar mijn zin.'

7: Op 13 mei 2006 was het Gootjes, die FC Lisse het kampioenschap ontnam. Hoe lang heeft deze klap bij jullie doorgedreund.

M: 'Hooguit anderhalf uur. Ik heb niet zo'n lang rouwproces. We hadden er alles aangedaan dus had ik er vrede mee. Trouwens, ik gun de uien mijn frustratie niet.'

K: 'De klap heeft wel even geduurd, dat is toch wel mijn grootste smetje als amateurvoetballer. Liever verlies je kansloos met 4-0 dan dat je in blessuretijd het kampioenschap verspeeld.'

8: Laantje benut op 21 juni 2008 de beslissende pingel tegen Hollandia. Wat ging er op dat moment door jullie heen?

M: 'Heel apart, maar ik was vooral blij voor de mensen om mij heen. Voor mijn ouders en Carlijn en alle andere mensen, die zich zo hadden ingezet om dit met de ploeg te bereiken. Mijn moment kwam pas na de wedstrijd.'

K: 'Dat we op dat moment de beste van Nederland waren en omdat het de eerste keer was. Speciaal. Te meer omdat het seizoen daarvoor ik in de finale met De Vogels verloor in de verlenging tegen Argon.'

9: Hoe belangrijk was jullie beider inbreng in het kampioenschap van 2008?

M: 'Kevin veranderde in dat seizoen van individuele winnaar naar teamwinnaar. Tja en voetballend de beste middenvelder van Nederland dus dan kan je wel stellen dat hij van cruciaal belang was.'

K:'Heb mijn inbreng in dat seizoen wel gehad, maar onze grootste kracht was in dat jaar toch het collectief. Iedereen wist van elkaar wat ze moesten doen. En ook al zaten er best een paar persoonlijkheden in we hebben als team gespeeld. Het was een echte vriendenploeg.'

10: Als jullie door het dorp fietsen of wandelen met de kinderwagen kijken jullie bij LJ Sports nog weleens om hoog om naar de kampioensfoto te kijken. En zo ja, wat denk je dan?

M: 'Wordt tijd dat het een keer wordt weggehaald.'

K: 'Dat het een prima groep was, waar we heel veel plezier mee hebben gehad. We mogen best trots zijn dat we de grootste prijs in het bestaan van de club hebben gehaald.'

11: Noem elkaars sterke en zwakke punten?

M: Kevin is een winnaar met een enorm voetballend vermogen. Koning van het positiespel. Zwakke punt schijnt te zijn, dat hij nogal snel aankomt in gewicht. Moet hij goed onder controle zien te houden. Haha'.

K: 'Laantje is prima in de coaching, taktisch sterk en heeft een prima linkerbeen. Laantje zijn mindere punten zijn volgens mij dezelfde als bij mij. Hij zal waarschijnlijk iets beter willen koppen en zou misschien iets sneller willen zijn en meer kunnen doen met zijn rechterbeen (maar die hebben weinig linkspoten)'

12: Zijn jullie natuurlijke leiders in het veld of is dit aangeleerd?

M: 'We zijn wel geboren winnaars en daardoor 'leiders'geworden. We zijn overigens wel verschillende leiderstypes.'

K: 'Leiderschap kan je mij inziens niet aanleren. Dat heb je of dat heb je niet. Of ik een natuurlijke leider ben weet ik niet, maar heb dat praten en coachen nodig om scherp en geconcentreerd te blijven. Ik ben bij FC Lisse en IJsselmeervogels aanvoerder geweest. Er zal dus wel iets van leiderschap in mij zitten.'

13: De beste voetbalfamilie van Lisse is de familie Grimbergen. Hoe is het in deze familie te functioneren. En hoe zeer is voetbal het gespreksonderwerp. Aanvullende vraag leeft de wedstrijd FC Lisse - Rijnsburg?

M: 'We leven in een bijzonder leuke, gezellige en mondige familie. Waarbij de sport (voetbal) een deel van de gespreksonderwerpen bepaald. En inderdaad wordt er natuurlijk over de pot Lisse - Rijnsburg gesproken.'

K: 'Ik heb het prima naar mijn zin in de familie Grimbergen. Het is er altijd gezellig. Er wordt inderdaad veel over voetbal gepraat. Logisch als bijna de hele familie voetbalt of heeft gevoetbald. De wedstrijd FC Lisse - Rijnsburg leeft. Het is een derby en drie familieleden zitten in de selectie van FC Lisse.'

14: Waarom zijn de wedstrijden FC Lisse - Rijnsburg altijd bijzonder?

M: 'Twee aanvallende ploegen welke er de afgelopen zes jaar ook de kwaliteiten voor hebben gehad.'

K: 'Het zijn vaak wedstrijden geweest voor de bovenste plek en het kampioenschap. De bekende wedstrijd uit 2006 zal zeker meespelen om deze derby tot een bijzondere te maken.'

15: Voetbal is de belangrijkste bijzaak. Reageer op deze stelling.

M: 'In ieder geval een heel belangrijke. Dat moet ook wel als je er vier keer in de week mee bezig bent.'

K: 'Voetbal is een deel van je leven, maar de belangrijkste bijzaak vind ik wat overdreven. Vooral na het krijgen van kinderen kan je het voetballen iets makkelijker relativeren. Neemt niet weg, dat ik nog steeds ziek ben als ik niet win.'

16: Heeft het vaderschap jullie veranderd?

M: 'Het heeft mij rijker gemaakt. Maar echt veranderd weet ik niet.'

K: 'Mij persoonlijk heeft het niet veranderd, maar je leven veranderd natuurlijk wel.  Opeens heb je de verantwoording over twee jongens. Persoonlijk blijf ik volgens mij dezelfde nuchtere Noord-Hollander.'

17: Mijn held als persoon en als voetballer is Frans van der Laan. Welke invloed heeft Frans in jullie beider leven?

M: 'Wat voor invloed heeft een vader op zijn zoons leven? Ik denk dat een ieder wel wat gelijkenissen kan maken.'

K: 'Buiten dat het een prima opa is voor mijn kinderen is het ook iemand met veel verstand van zaken die je zo nu en dan prima tips geeft binnen en buiten het voetbal. Kort gezegd een prima schoonvader, waar ik het goed mee kan vinden.'

18: Hoe lang denken jullie nog te voetballen op het hoogste amateurniveau?

M: 'Elke week denk ik daar weer anders over. Laten we er maar vanuit gaan, dat elk jaar de laatste kan zijn.'

K: 'Ik heb na dit seizoen nog een contract voor een jaar, ben dan 33 en dan komt het eind toch wel een beetje in zicht. Ik heb liever dat ze zeggen jammer dat hij stopt dan dat ze zeggen dat ik een jaar te lang ben doorgegaan.'

19: Wat willen jullie doen in het voetbal na jullie actieve loopbaan als voetballer?

M: 'In principe niets. Ik wil me vooral op mijn gezin en de zaak gaan richten.

K: 'Zoals ik er nu insta vrij weinig. Ik heb op dit moment niet de ambitie om trainer te worden of iets anders. Maar ja je weet het voor de toekomst nooit. Ik ken genoeg voorbeelden van trainers, die vroeger ook die ambitie niet hadden.'

20: Als je een wens mocht doen, welke is deze?

M: 'Dat ik er nog twintig mag doen.'

K: 'In principe ben ik niet zo'n dromer, maar als ik dan toch wat mag wensen. Ik wens dat ons gezin, familie en vrienden gelukkig en gezond blijven.'

Laatst aangepast: (16 okt 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media