zaterdag-speler belicht: jeroen van der zijden

Nieuws

Jeroen van der ZijdenAls je Jeroen van der Zijden tegenkomt valt meteen zijn brede glimlach op. Jeroen is buiten het veld de ideale schoonzoon. Op het veld zie je een heel andere persoonlijkheid. Jeroen zoekt dan weleens zijn grenzen op. Jeroen komt uit de voetbalfamilie Grimbergen. Het talent ligt hier voor het opscheppen. Het zijn aan de ene kant liefhebbers van het voetbalspelletje, maar hebben tevens een broertje dood aan verliezen. JKF bekeek wat er schuil gaat achter de brede glimlach van Jeroen.

Topklasse doorbraak klut
De topklasse betekent de doorbraak van middenvelder Jeroen van der Zijden. Toch is de 22-jarige Lisser nog lang niet tevreden. 'Het is nu te vaak nog de ene keer een 8 en dan weer een 4. Uiteindelijk zou het mooi zijn elke wedstrijd minimaal een 7 te scoren. Dat kost tijd. Ik moet minder onbezonnen en meer zakelijk spelen. Ik moet duidelijk nog wennen vanuit een bepaalde taak te spelen. Plezier staat op 1, maar het resultaat is ook heilig.'
Jeroen is in korte tijd als voetballer gegroeid. 'Er zijn momenten geweest, dat ik slimmer had moeten zijn in het veld. Met onnodige gele kaaren benadeel je niet alleen jezelf, maar ook het team. Ik denk dat ik nu goed bezig ben. Wanneer je topklasse wil spelen zal je wel moeten. Toch moet het agressieve niet helemaal uit mijn spel verdwijnen, het is een kwaliteit. Je moet van je kunnen afbijten en de toon durven zetten. Mijn tegenstander in het veld hoeft echt geen leuke middag te hebben.'

Kevin weijers, martin van eeuwijk en dorus van der voort
Jeroen komt uit een sterke jeugdlichting. 'Ik speelde altijd samen met jongens als Kevin van Gijlswijk, Martin van Eeuwijk, Bram Streppel, Frank Vrijburg, Dorus van der Voort en Kevin Weijers. Als eerstejaars van een lichting deden we altijd goed mee bij de eerste vijf in de competitie. Wanneer ik tweedejaars werd kregen we het vaak iets moeilijker. Mijn laatste jaar in de A1 degradeerden we ook van de tweede naar de derde divisie. Onbegrijpelijk. Zeker als je ziet dat we nu geregeld met drie jongens uit deze lichting (Martin, Kevin en ik) op het veld in het eerste staan. In ben slechts een keer met de D1 kampioen geworden.'
Jeroen ging als senior voor de zondag spelen. 'Ik heb een fantastisch jaar gehad bij de zondag met het kampioenschap. Ik wilde echter het liefst al een jaar eerder naar de zaterdag. Bij FC Lisse vonden ze dat ik daar nog niet klaar voor was. Daar was ik het niet mee eens. Toen ik de stap kon maken naar de zaterdag, voelde dat meteen goed. Aan het niveau van twee was ik snel gewend. Dan voel je dat er op termijn meer in zit. De stap van 2 naar 1 is echter een stuk groter. Toch maakte ik in mijn eerste jaar net na de winterstop in een al mijn debuut bij Heerjansdam uit.'
JKF is al jaren vaste speaker bij de zondag. Het viel hem op dat de Grimbergens ook iets met muziek hebben. Net als neef Rob Vermeulen (gefeliciteerd Rob en Jody met dochter Milou) leverde Jeroen regelmatig muziek aan. Vooral Nederlandstalig. 'Ik zie muziek als ontspanning. Ik vind het heerlijk keihard muziek te draaien en mee te zingen in de auto, kroeg of kleedkamer. Andre Hazes is mijn favoriet. Voor de rest is mijn voorkeur heel breed. In de kleedkamer is het vaak house-muziek. Ook dat vind ik lekker klinken.'

kwik, kwek en kwak
Jeroen speelt in het eerste team met zijn neefjes Michael van der Laan en Rik Vermeulen. 'Michael stond al in het eerste van Noordwijk toen ik nog in de C-tjes van FC Lisse voetbalde. Als ik bij Michael ging kijken droomde ik er van ooit met hem in het eerste te voetballen. Rik is maar een paar jaar ouder dan ik. Als je ziet wat hij op zijn 25ste al heeft gewonnen. Daar heb ik veel respect voor. Rik wordt voor de FC alleen maar belangrijker.'
Het is volgens Jeroen geen toeval, dat er zo veel goede voetballers uit de familie Grimbergen (de achternaam van de moeders van de drief neefjes) komen. 'Vanaf dag 1 zijn wij besmet met het voetbalvirus. Voetbal is voor ons altijd de allerbelangrijkste bijzaak in het leven. Als kleine jongens deden we niets anders dan voetballen op straat, daar ligt natuurlijk de basis.'
Talent en hard werken gaan volgens Jeroen samen. 'Talent is voor een deel aangeboren. Voor het andere deel moet je keihard werken om ver te kunnen komen. Ik zie duidelijke overeenkomsten in onze karakters. We kunnen slecht tegen ons verlies en zijn bereid alles te geven voor wat we nastreven.'
Is het alleen voetbal dat de klok slaat bij de familie Grimbergen. Of komen langs de etenstafel en in de kroeg ook nog de kabinetsformatie, het veranderende klimaat en de winnaars van Hollands Got Talent langs? 'Natuurlijk is voetbal een belangrijk onderwerp, maar lang niet het enige. Als we elkaar zien gaat het eerste half uur over voetbal en de rest van de tijd over alles en nog wat. Eigenlijk komt alle gekkigheid wel voorbij.'
Jeroen is blij dat zijn ouders altijd achter hem staan. 'Mijn ouders staan dag en nacht voor mij klaar. Elke wedstrijd komen zij kijken. Voetballend heb ik de laatste jaren veel geleerd van Wim Bouckaert (hoofd opleiding bij FC Lisse). Wim weet als geen ander hoe ik mij moet ontwikkelen en geeft de juiste adviezen om verder te komen.'

Kevin winter
FC Lisse speelt op 16 oktober thuis tegen Rijnsburgse Boys.. 'De Uien', die in het veld worden gestuurd door de zwager van Michael van der Laan: Kevin Winter. 'Met Kevin heb ik het al stiekem over deze wedstrijd gehad. Ik heb vorig jaar bij IJsselmeervogels genoten van zijn spel. Het zou fantastisch zijn een keer tegenover hem te staan. Buiten het veld gun ik hem alles, in de wedstrijd tegen Rijnsburg helemaal niets.'
Jeroen voelt zich als een vis in het water bij FC Lisse. Michael van der Laan weet het altijd zo mooi te zeggen. 'FC Lisse is je cluppie, dat zit in het hart.' Prachtig beeld na afloop van FC Lisse - Excelsior'31. JKF ondervroeg voor Bollenstreek Sport de jubilaris Laantje. Komt net in beeld gewandeld Jeroen met in zijn arm de bijna 1-jarige dochter van Laantje: Fay.  Is dat ook niet het FC Lisse-gevoel?. 'FC Lisse is van naam een grote club en ondanks dat heerst er toch een sfeer, die je bijna nergens anders ziet. Zeven dagen in de week zie je mensen op de club en gebeurt er wat. Dat kunnen maar weinig andere verenigingen ook zeggen. Ik merk om me heen dat de club in beweging is en denk dat wanneer de club zich blijft ontwikkelen het alleen maar beter kan worden.'
Tot slot doet Jeroen nog een voorspelling wie er dit seizoen met de fruitschaal aan de haal gaat in de eredivisie. 'Ajax. Concurrenten PSV en FC Twente gaan het Ajax wel lastig maken. Toch geloof ik dat Ajax het eindelijk gaat redden. Met de beste keeper, de beste verdediging van het afgelopen seizoen en het koningskoppel Suarez en El Hamdaoui mag het niet mis gaan.'

Stiekem is er al een best of Grimbergen-team te maken. Uitgaande van vroegere kwaliteiten en toekomstige kwaliteiten. Gastspelers uit het zaalvoetbalteam Grimbergen zijn welkom

Cees van der Veek

Michael van der Laan

Arnold Vermeulen        Frans van der Laan        John Vermeulen

Jeroen van der Zijden        Kevin Winter            Rik Vermeulen

Kenji Winter            Jeanet van der Laan        Senna Winter

Wissels: Dorus Prins, Rob Vermeulen Loek Grimbergen, Ria Grimbergen, Til Grimbergen, Margret Grimbergen en Nel Grimbergen

Grensrechter: Ronnie Grimbergen

Trainer: Jan Grimbergen

Leider: Hein Grimbergen

Hoofdsponsor: Grimbergen Bierbrouwerij

Laatst aangepast: (19 sep 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres