FC Lisse-speler uitgelicht: Joey Klare

Nieuws

Joey KlareOp 22 mei van dit jaar ging de wereld even op zwart voor Joey Klare. De net door FC Lisse vastgelegde 21-jarige verdediger scheurde op een voetbaltoernooi in Amsterdam de kruisband in zijn rechterknie. JKF laat Joey voor het voetlicht treden.

Geboren op 4 mei. Dodenherdenking. Een vreemde dag?
'Mijn verjaardag wordt nooit gevierd op deze dag, omdat het voor mijn grootouders een vervelende dag is. Zij hebben de oorlog meegemaakt, dus daar houden wij rekening mee. Ik weet natuurlijk dat het een hele trieste periode is geweest, maar zelf heb ik het niet meegemaakt, dus voor mij is het een dag als alle andere dagen, behalve dan dat ik jarig ben.'

Waar liggen je voetbalroots?
'Mijn voetbalroots liggen bij Ajax, omdat ik daar zes mooie jaren heb gevoetbald. Bij Ajax heb je veel buitenlandse toernooien, zoals in Italie, Portugal, Spanje en Gran Canaria. Dit waren natuurlijk prachtige toernooien, waaraan de beste clubs van Europa meededen. Het toernooi in Portugal is mij het meest bijgebleven, omdat wij dat toernooi wonnen. In de halve finales speelden we tegen Porto en wonnen gemakkelijk met 6-0. In de finale kwamen we Benfica tegen en wonnen wij na strafschoppen. Bij Ajax ben ik gevormd tot de speler die ik nu ben. De andere kant van mijn roots liggen op de Amsterdamse pleintjes, waar we elke dag voetbalden. We hadden veel goede voetballers in de buurt, waarvan er nu ook een paar in het betaalde voetbal zitten.'

Hoe is je voetballoopbaan tot op heden verlopen?
'Toen ik vijf jaar was begon ik met voetballen bij SV Diemen. Ik begon daar in de F6 en het jaar daarop mocht ik naar de F1. Na twee jaar Diemen werd ik gescout door Ajax. Ik kwam daar in de E-jeugd terecht. Na Ajax ging ik bij Elinkwijk in Utrecht voetballen. Ik kwam terecht in de C1, die op dat moment eerste divisie speelde. Dus tegen onder meer Ajax, Heerenveen en AZ. Wij eindigden dat seizoen op de derde plaats, bijzonder voor de enige amateurclub in de competitie. Dat jaar daarna ging ik naar de B1. Net geen kampioen. Ik kreeg zeven aanbiedingen van andere clubs. Ik koos voor Haarlem, omdat ik weer mee mocht trainen met Ajax in verband met de samenwerking tussen beide clubs. Na drie jaar Haarlem vertrok ik naar NEC. Ik kwam terecht in het beloftenelftal. Ik heb heel veel wedstrijden gespeeld voor Jong NEC. Vaak meegetraind met het eerste, maar nooit een officiele wedstrijd gespeeld. Na twee seizoenen NEC heb ik gekozen voor FC Lisse.'

Waardoor raakte jij zwaar geblesseerd?
'Op 22 mei van dit jaar raakte ik zwaar geblesseerd aan mijn knie. Dat gebeurde op het Copa Amsterdam Toernooi in het Olympisch Stadion in de wedstrijd tegen het Braziliaanse Fluminense. Ik kreeg een dieptepass en ren achter de bal aann. Ik kom in duel met de linksback en op dat moment zet ik mijn rechterbeen naast me neer om meer kracht te kunnen zetten met een schouderduw. Toen ging het mis. Mijn knie knalde naar buiten en mijn onderbeen en bovenbeen bleven staan. Ik voelde iets knappen in mijn knie. De pijn was verschrikkelijk. De volgende dag naar de fysio en toen bleek mijn voorste kruisband volledig afgescheurd.'

Hoe verloopt je herstel?
'Op 1 juli ben ik geopereerd aan mijn rechterknie. De drie dagen na de operatie had ik wat botpijn. Eigenlijk verliep alles vlekkeloos tot vijf dagen na de operatie. Al het vocht en bloed van mijn knie zakte naar beneden in mijn kuit. Mijn kuit was zo dik en pijnlijk, dat ik niets kon doen. Ik lag de hele dag in mijn bed en verveelde me te pletter. Drie weken na de operatie ging de pijn eindelijk weg. Ik kon weer zonder krukken lopen. Ik kom nu drie keer per week bij de fysio. Wat de fysio doet is vooral masseren om te zorgen dat de spieren in mijn bovenbeen, hamstring en kuit niet verstijven. Ik zit nu bijna tien weken na de operatie. Ik voel me goed en heb geen pijn meer. Ik ben begonnen met lichte gewichten te trainen. Ik heb nu echt het gevoel,dat ik ga beginnen met mijn herstel.'

Hoe mentaal zwaar is het te moeten revalideren?
'Het is mentaal erg zwaar, vooral omdat ik alleen maar wedstrijden kan kijken. Als je de jongens ziet voetballen is dat erg moeilijk voor mij. Maar tegelijkertijd ook een motivatie om keihard te werken aan mijn herstel en ervoor te zorgen dat ik weer superfit en sterk terug kom.'

Wat is je favoriete positie in het veld?
'Door de jaren heen heb ik op alle posities in het veld gespeeld, van spits tot linksback en van nummer tien tot zelfs op doel. Uiteindelijk kom je er dan vanzelf achter wat je het leukste vind en waar je kwaliteiten het best tot zijn recht komen.
Mijn favoriete positie op het veld is centrale verdediger, omdat je op deze positie veel aan de bal komt en omdat de opbouw vaak bij de centrale verdedigers begint. Ook vind ik het fijn om op deze positie te spelen, omdat je het hele veld voor je hebt. Je hebt dus een goed overzicht. Ik kan ook spelen op de backpositie. Een leuke positie. Je hebt altijd een buitenspeler tegenover je, waardoor je veel duels speelt. Een back kan meer opkomen dan een centrale verdediger. Lekker langs de lijn opkomen en dan een perfecte voorzet geven.'

Wat zijn je beste voetbaleigenschappen?
'Mijn beste voetbaleigenschappen zijn dat ik altijd rust bewaar aan de bal, nooit in paniek raak en waar het kan wil ik het voetballend oplossen. Een andere kwaliteit van mij is dat ik een goede inspeelpass heb en een goede crosspass. Dat is wel heel belangrijk voor een centrale verdediger. Ik verdedigend opzicht ben ik moeilijk te passeren en dat is natuurlijk ook belangrijk.'

Wat zijn je tekortkomingen?
'Ik vind zelf dat ik wat kopsterker kan worden, mijn linkerbeen kan beter en ik zou ook nog wel iets sneller willen worden.'

Wat zijn jou grote voorbeelden in het voetbal?
'Mijn grote voorbeeld voor mijn positie is Jaap Stam. Stam is een echte verdediger, keihard, sterk en kopsterk. Als je als spits op Stam staat word je toch een beetje bang en sta je als verdediger al met 1-0 voor. Ik ben een bewonderaar van Lionel Messi. Ik hoef niet uit te leggen waarom.'

Kun jij leven zonder voetbal?
'Ik kan mij geen leven zonder voetbal voorstellen. Ik voetbal al om en nabij tien jaar op het hoogste niveau en daar zou ik niet zo maar mee kunnen stoppen. Ik ervaar nu natuurlijk hoe het is om niet te spelen en dan merk je hoe erg je het spelletje mist. Ook probeer ik op televisie zoveel mogelijk wedstrijden te bekijken.'

Ook zo genoten van Spanje tijdens het WK?
'Spanje heeft een fantastische ploeg met een geweldige keeper, keiharde verdedigers, geweldig middenveld en superspitsen. Een voordeel van Spanje is dat er zes spelers van Barcelona in de basis staan bij Spanje, dit betekent dat ze een ingespeeld team zijn. Ik heb Spanje vaak zien spelen en ik moet zeggen dat ze op het WK niet hun beste niveau hebben gehaald. Ze hebben bijna elke wedstrijd met 1-0 gewonnen. Dit betekent zakelijkheid. Tijdens de finale tegen Nederland hebben ze verdiend gewonnen, hoewel Nederland natuurlijk de beste kans van de wedstrijd kreeg via Arjen Robben.'

Wil je nog wat aanvullen?
'Ik ben erg blij dat ik de kans heb gekregen om bij FC Lisse te gaan voetballen. Voor FC Lisse is het natuurlijk slecht nieuws, dat ik zo zwaar geblesseerd raakte, maar desondanks hebben ze mij niet laten vallen. Daar ben ik de mensen van FC Lisse erg dankbaar voor. In het beginstadium van mijn blessure werd ik vaak opgebeld door Misha Salden en Leon Annokkee en dan vroegen ze hoe het me ging en of er al vooruitgang geboekt werd en dergelijke. Die steun doet me goed en hieruit lieten ze wel blijken dat ze veel vertrouwen in mij hebben. Want ik bedoel, hoe goed kende ik deze mensen op dat moment?

We hebben bij FC Lisse momenteel de nodige blessures, waardoor de prestatie wat tegenvallen. Ik wil zeggen dat ik hoop dat deze jongens maar weer snel volledig fit worden. Ik heb er dan vertrouwen in dat de punten gaan komen.'

Voorlopig moeten we de klus bij FC Lisse nog even zien te Klare zonder Joey. Vanaf deze plaats wensen alle FC Lisse-supporters Joey een spoedig herstel toe. Wij hopen allen, dat Joey weer snel tussen de witte kalklijnen staat. Want om met de All Stars te spreken: zaterdag is de mooiste dag van de week, wij waren groen als gras.

Laatst aangepast: (18 sep 2010)

Adres

Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 1
2161 GH Lisse
Tel: 0252-413494
Routebeschrijving

Postadres
FC Lisse
Postbus 298
2160 AG Lisse

Social media