Misha Salden zoekt de aanval
| Nieuws |
![]()
Misha Salden past in de traditie van FC Lisse. De nieuwe trainer van de zaterdagselectie is net als de club FC Lisse een liefhebber van aanvallend voetbal. ´Ik wil graag druk naar voren zetten. Bovendien verlang ik dat iedere speler zich zowel tijdens de trainingen als in de wedstrijden zich honderd procent inzet. Een team heeft voetballers nodig met inzicht en techniek en karakterspelers. Het gaat erom daar de juiste mix in te vinden.´
YES WE CAN
De momenteel 35-jarige Misha begon als jongetje van zeven met voetballen bij KFC uit Koog aan en Zaan. Al vrij snel wist Misha dat hij verder wilde in het voetballen. ´Op mijn 15de was ik klaar met de MAVO. Nog te jong om het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) in Overveen te gaan volgen. In het kader van een uitwisselingsproject heb ik een jaar op een highschool (Arlington) in Amerika gezeten. In een snel tempo ben ik daar volwassen geworden. Ook door de scheiding van mijn ouders heb ik geleerd op jonge leeftijd reeds op mijn eigen benen te staan.´
JOOP BRANDT EN JOHN EELMAN
Het CIOS in Overveen is een instituut. Misha kreeg er les van onder meer voetbaldocent Joop Brandt, die later zijn trainer werd bij de A1 van AZ. Misha speelde vervolgens vijftien seizoenen betaald voetbal. Tussen 1993 en 1998 kwam hij uit voor Haarlem. Bij Haarlem verloor Misha enigszins het plezier in het voetbal. Hoewel Misha een rechtszaak won tegen Haarlem besloot hij een jaartje zijn heil te zoeken bij de amateurs van Hilversum, waar John Eelman trainer was- Het betaalde voetbalbloed begon bij Misha weer te kruipen. Zijn beste periode als voetballer beleefde hij tussen 1999 en 2004 bij Volendam. ´Ik heb op de Heen- en Weer- gestaan. De boot, die nodig was als Volendam weer eens was gepromoveerd naar de eredivisie. Als aanvoerder van Volendam heb ik in een volle Kuip gespeeld. Volendam is een club, waar mensen met respect met elkaar om gaan.´ Na Volendam volgde vijf seizoenen Telstar in de eerste divisie. ´Zelf voetballen is het leukste wat er is. Als het publiek achter je staat maakt het niet uit hoe vol een stadion is. Ook bij Telstar was ik aanvoerder. Ik was altijd gewend in de basis te staan. Vorig seizoen scheurde ik in de vierde wedstrijd mijn kruisbanden af. Mijn herstelperiode zat vol met tegenslag. Op een gegeven moment ging mijn meniscus stuk. Het is frusterend als je in de lappenmand zit. Wanneer je medespelers het veld opkomen, en je staat er zelf niet in, is het even slikken.´
MAAK VAN JE HART GEEN MOORDKUIL
Misha is altijd in het leven geleerd niet zijn mening onder stoelen of banken te steken. Misha is een sociaal persoon, die in de bres springt voor zichzelf en anderen. In belangenorganisaties als de spelersraad van Volendam en Telstar toonde hij zich strijdvaardig. Misha die ook deel uitmaakte van de Centrale Spelers Raad van betaalde voetballers. `Er zijn heel wat zaken beter geworden. Zo is onder meer de gele kaartenregeling versoepeld.´
Misha beschikt over het nodige organisatietalent. Zo is hij eigenaar van Kidscamps. ´Ik organiseer voetbalkampen en voetbalclinics. Afgelopen week was er een bij mijn huidige club HBC (de kinderen van Roger Alkemade zijn er bij) Dit doe ik in samenwerking met amateursclubs en scholen. Ik breng kinderen in contact met voetbal. Het niveau waarop de kinderen voetballen is daarbij niet belangrijk. Ze moeten plezier hebben in wat ze doen. Bij zo´n voetbalkamp komen zeker wat taktische- en technische vaardigheden kijken. Daarnaast neem ik altijd leuke spelletjes mee als een voetbalboarding en pannakooi. Ik verhuur ook springkussens. Je kunt bij mij aankloppen voor een voetbalverjaardag ´
Naast zijn actieve loopbaan als voetballer, die officieel over een paar maanden af loopt, geeft Misha al sinds 2000 training aan zowel jeugd- als seniorengroepen. Misha die er naar streeft meerdere jaren bij een club werkzaam te zijn. Natuurlijk deed hij als trainer wat terug voor zijn eerste cluppie KFC. Tussen 2002 en 2006 was hij hoofdtrainer bij KFC. Vanaf 2006 tot nu traint Misha zondagderdeklasser HBC. De vereniging waar de roots liggen van Rijnsburgse Boys-spits Joost Kuhlmann. Misha speelde met zijn team in de afgelopen winterstop op het kunstgras van Ter Specke tegen het eerste zondagteam van FC Lisse.
ADO´20 EN FC LISSE
Vorig seizoen werd Misha benaderd om trainer te worden van zondaghoofdklasser ADO´20, waar op dat moment nog Kenny Heemskerk op doel stond. ´HBC wilde meewerken aan een vertrek naar ADO´20. Ook een gesprek met de directie van Stormvogels/Telstar was positief. Ik werd gefeliciteerd met mijn aanstelling bij ADO´20. Even later bleek dat Telstar mij deze mooie kans toch niet wilde geven.´
Misha bleef bij HBC. Begin van dit jaar werd Misha benaderd door FC Lisse. ´Als voetballer heb ik wel eens tegen FC Lisse gespeeld. Alle hoofdklassers in de Duin- en Bollenstreek staan er om bekend goed georganiseerd te zijn. FC Lisse is een club die al jaren goed presteert. Het is steeds weer in staat met minimale middelen een maximaal resultaat te halen. Natuurlijk heb ik ook gesproken met met mijn ploeggenoot bij Telstar, Glynor Plet. Hij was vol lof over FC Lisse.´
SAMENSTELLING SELECTIE
Misha heeft de mutaties in de selectie van de FC gevolgd. `In vergelijking met de groep van vorig seizoen heeft FC Lisse wat aderlatingen gehad. Van de huidige groep gaven Edgar van Schie, Arjan van Heusden en Rob Dekker aan weg te gaan. Met de andere spelers wilden we op een uitzondering na door gaan. Dat dit niet is gelukt komt voor een deel door de erfenis uit het verleden. De afgelopen maanden is er door de technische commissie van FC Lisse keihard gewerkt om een nieuwe selectie neer te zetten. Dat betekent veel praten met spelers. Je weet dat je daarbij gebonden bent aan een bepaald budget. We zijn nog niet rond met de selectie. Voorlopig zijn er nog genoeg spelers voorhanden die we kunnen benaderen. En bedenk. Straks komen er heel wat spelers vrij uit het betaalde voetbal. Alleen bij Telstar al zitten twaalf of dertien spelers met aflopende contracten.´
Misha neemt een paar nieuwkomers door. ´Jesper Beunk heeft zichzelf bij FC Lisse aangemeld. Dat is toch prachtig. Raphael Supusepa ken ik nog uit de periode met Telstar, dat ik tegen hem voetbalde. Een prima voetballer, die ook graag bij FC Lisse wil spelen. Mo Mesaoudi ken ik natuurlijk door Telstar. Een goede voetballer met een uitstekende mentaliteit. Marijn de Kok kan uitstekend koppen. Is sterk. Het zal straks allemaal blijken hoe die nieuwkomers ingepast worden met spelers uit de huidige selectie. Ik ben een trainer die meestal langere tijd bij een club werkt. Belangrijk is het streven naar stabiliteit. Het heeft altijd tijd nodig om iets op te bouwen.´
TRAININGSINTENSITEIT
FC Lisse heeft de naam na de winterstop goed te presteren. De ploeg kan vaak in de tweede helft wedstrijden beslissen. Dit geeft aan dat de groep fysiek sterk is en beschikt over een uitstekende conditie. Dat spreekt Misha wel aan. ´Als trainer ben je altijd bezig met het groepsgebeuren. Spelers zijn verplicht drie keer te trainen. Dat is nodig om iedere week een topwedstrijd te kunnen spelen. Het gaat erom per training 1,5 tot twee uur geconcentreerd bezig te zijn. Wie niet helemaal fit uit de wedstrijd komt krijgt natuurlijk de tijd om te herstellen.´
Misha is blij dat FC Lisse kunstgrasvelden heeft gekregen. ´Om te trainen en te oefenen is kunstgras ideaal. Clubs met kunstgras hebben een voorsprong op clubs zonder kunstgras. FC Lisse is daardoor tijdens de winterstop gewoon door kunnen gaan. Met betrekking tot competitiewedstrijden gaat mijn voorkeur uit naar echt gras.´
Misha heeft met het oog op de toekomst zeker ambities. ´Ik ben pas 35 jaar. Ik heb dus nog een hele toekomst voor mij. Ik heb momenteel de opleiding TC 1 op zak. Ik streef ernaar in ieder geval het diploma te halen voor TC 1-jeugd. Met een dergelijke opleiding kun je aan de slag bij jeugdopleidingen van betaalde clubs.´
FC Lisse durft het aan jonge relatief onervaren trainers een kans te geven om aan de slag te gaan bij een topamateurclub. Dat pakte al een aantal keren goed uit. De dertiger Mark Wotte werd in 1995 en 1996 tweede met de FC. En wat te denken van de huidige trainer Niek Oosterlee. Hij maakte bij FC Lisse zijn debuut als trainer van een hoofdklasser. En met succes. Vorig seizoen werd FC Lisse onder Niek landskampioen van de amateurs. Voor Misha geen slecht rijtje met trainers om bij aan te schuiven. FC Lisse wenst Misha een prettig verblijf toe op Ter Specke. Misschien kan Misha alvast gaan oefenen het FC Lisse-clublied uit zijn hoofd te leren.
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast: (03 sep 2009)