De column van ruud broring: lis – nortuk
| Nieuws |
´Twee van de sympathiekste ploegen van de Hoofdklasse A spelen weer eens vanmiddag tegen elkaar. Dat is niet zo maar iets, want altijd stonden er bij de ontmoetingen tussen de twee buren grote belangen op het spel. In de dertien jaar dat ik afwisselend trainer bij de beide ploegen was, was dat tenminste het geval. Nooit ging het echter mis. Oke het is geen derby zoals Rijnsburgse Boys tegen Quick Boys of Katwijk tegen Quick Boys of nog zo´n klassieker: Quick Boys tegen Noordwijk. Maar dat is maar goed ook, want hoe geringer de derbybelangen, hoe hoger het kijkplezier. Als je tenminste voor het voetballen komt. Beide verenigingen hebben het aanvallend voetbal, sportiviteit, strijd en publiek vermaken hoog in het vaandel staan. Winnen op zijn Italiaans wordt in de kantine door een enkeling gevierd, maar de meerderheid baalt dan omdat ze een magere pot hebben gezien.
solo´s linger, kopgoals bertje en de felle rooie jelle visser
Van de periode dat ik bij FC Lisse trainer was, herinner ik mij vooral de heerlijke solo´s van Jerrel Linger, de kopgoals van Bert van Duyvenbode en die felle rooie Jelle Visser. Ook de offensieve acties van Stephan Spruyt, Ralph Polman en niet te vergeten Keith Masefield, zie ik nog zo voor me. En wat te denken van de diepgang van Rene Ras, de feilloze penalty´s van Edward van der Putten en de creatieve acties van Radjin de Haan.
petje van dam, kopper fred bloem en het passeren van scheurwater
Zo´n prachtig lijstje van FC Lisse kan ik ook opnoemen van Noordwijk. Patrick van Dam als targetman a la Petterson, Fred Bloem als kopper, Patrick Scheurwater met zijn Garrincha-achtige passeeracties, gekke rooie Richard Pel (moet je er altijd een van je in je ploeg hebben zitten) met zijn kromme voorzetten vanaf de achterlijn en zelfs de niet al te offensief denkende Arnold Reinders moest mee in de aanvallende vaart der Zuid-Hollandse volkeren.
scheids met een makkie
De scheids had bij Lis – Nortuk meestal een makkie en kon, hoe matig hij soms ook floot, rustig zonder begeleiding van de ME van het veld. De beide supportersgroepen gingen gebroederlijk naar de kantine en ook het bestuur hobbelde samen met de sponsors, zonder ruzie, naar de VIP-room. Na afloop zag je vaak de spelers van beide elftallen in de nachtelijke uren nog een biertje happen aan de Grent. En dat is toch waar sport voor is bedoeld. ´De Lisser´heeft respect voor de Noordwijkse voetbalhistorie en op zijn beurt neemt ´De Noortukker´zijn petje af voor het feit dat Lisse in korte tijd Noordwijk qua niveau heeft geevenaard of misschien wel is voorbij gestreeft.
de topklasse
Wat dat voorbij streven betreft. Dat zal na de wedstrijd van vandaag wel eens iets duidelijker kunnen zijn. Wint FC Lisse, dan is de kans groot dat zij volgend jaar een klasse hoger zullen gaan spelen, maar wint de VV Noordwijk dan zijn beiden nog in de race. Wat er ook gebeurt, op het sportieve vlak horen ze allebei thuis in de topklasse, maar ja wie maalt er vandaag de dag nog om sportiviteit. Misschien is het daarom beter dat de wedstrijd eindigt in een gelijkspel. Dan is voor een ieder mogelijk de kans verkeken om rechtstreeks te promoveren en blijft de topper van de ´FC´ tegen de ´VV´ tenminste intact! Ook prima, toch?´
Ruud Broring is in een goed trainersjaar geboren. Op 3 juni 1947 zag hij het levenslicht, ruim een maand na Johan Cruijff. De Bro en De Verlosser kennen dezelfde spelopvatting: puur op de aanval gericht. Op tienjarige leeftijd begon Ruud met voetballen bij SJC, de roomse club uit Noortuk. Na twee jaar vertrok hij naar Noordwijk, waar hij op 17-jarige leeftijd als linksbuiten debuteerde in het eerste elftal in een vijfmansvoorhoede. Pas later kwam hij in de punt te staan. Ruud speelde achttien jaar in de top van het amateurvoetbal. Daarna speelde hij nog een seizoen als 35-jarige in het eerste van FC Lisse, dat op dat moment in de tweede klasse uit kwam. Ruud scoorde in 1982/1983 dertien goals voor de FC. Ruud kwam over met twee andere Noordwijk-spelers: Sjoerd Boot en Hans Westgeest. Dat seizoen werd overschaduwd door het overlijden van Hans. Hij zakte in elkaar tijdens een potje zaalvoetbal in de sporthal van FC Lisse.
| < Vorige | Volgende > |
|---|
Laatst aangepast: (29 mrt 2010)